Friday, May 27, 2011

Minta Sedekah



One day, there was a chinese uncle knocked on the office's door.
I went to ask him whether he want to give letter or request to meet officer. When I was approaching door I noticed he is wearing a kopiah. Oppss.. He is chinese muslim !!

He asked me the same question :" Erhh... Are you chinese?"
I nodded.

I spent some time to chat with him and look at his IC and Kad Islam, Nur Islam Bin Abdullah (Not real name but he don't have family name either). He embrace Islam at age 30, and now he is 47 already. Out of curious I was asking question to know more about him.

"Jadi Uncle tahu apa-apa tentang Islam tak? Saya teringin nak tahu.."
"Hehe.. Sebenarnya Uncle pun tak tahu banyak sangat pasal agama.. Tapi setiap hari jumaat uncle ada pergi itu masjid oh... Pergi sana sembahyang."

"Uncle sangat memerlukan duit untuk balik kelantan buat business masak-masak. Tapi uncle tak de duit beli tiket bus, uncle sudah 3 hari merata tempat minta sedekah tapi cukup-cukup untuk makan sahaja. Masih tiada duit balik kelantan."
"Ye ke.. Uncle nak berapa duit untuk balik sana?"

"Tak banyak, dua ratus saja...."
"Dua ratus?"

"Haiyah.. Saya ada pergi Pejabat Agama tadi, mereka marah saya teruk sangat oh !!! Uncle pun rasa malu saja kena marah itu macam. Jadi Uncle pun merata tempat merayu sedekah untuk balik kelantan, sekarang uncle tidur kat tepi jalan tiap-tiap malam."
"Kalao dua ratus saya tak de lah.."

"Tak pe, seratus pun boleh !!"
"Tapi kalao uncle betul-betul nak pertolongan dari Pejabat Agama, saya pun kenal pegawai kat situ. Mungkin dia boleh membantu uncle?"

"Tak mahu tak mahu! Saya takkan pergi ke sana lagi!" He was shouting at me.

Later on, I let him enter my office and ask sedekah from my colleagues. RM1, RM 10.. The amounts that given to him. Me myself given him RM20. He given me a no. handphone and say thanks to me. After that I never seen him anymore, no matter on the street or nearby Pejabat Agama.

Was he lying to me or he really needed some help to go back Kelantan continue his small business as cooker? If he telling truth then why he so refused when I was wanted to bring him meet somebody at Pejabat Agama?

In a matter of fact, I don't know.
I can't detect who is telling truth or lies.
If I am criticize him as lying to me but actually he is not, then I am doing fitnah.
If I am insist that he is telling truth but he was lying, then I also giving wrong statement.




The final solution for me is berprasangka baik and given him sedekah.
If he really needed help then I get Pahala, If he was lying then let Allah SWT to judge about it at akhirat.

7 comments:

  1. Kalau ada orang mintak sedekah biasanya aku bagi jer mengikut jumlah yang aku rasa ikhlas. Aku tak kisah pun sama ada dia menipu atau tidak, yang pasti setiap yang aku beri akan berpahala dengan niat yang ikhlas...Tak pernah aku rasa curiga, kesian tengok kalau dia orang mintak kita tak beri...

    ReplyDelete
  2. Ada kawan2 saya yang mengalami masalah kewangan dan ingin memohon bantuan zakat, tetapi akhirnya mereka dimarah dan dilayan seperti pengemis. Susah untuk dikatakan siapa salah siapa benar dalam hal begini, kerana memang ada orang yang mengambil kesempatan dalam hal zakat.

    Biarlah Allah SWT yang mengadili segala-galanya..

    ReplyDelete
  3. studioukm :

    ya.. Janganlah kita berprasangka dan memberikan sedekah dengan ikhlas, Allah SWT pasti akan membalaskan kebaikan kepada kita.

    ReplyDelete
  4. salam.

    kadang2 kita memang nak sangat amalkan husnuzhon (bersangka baik), tapi umat akhir zaman ni ada pelbagai ragam dan kerenah.

    saya pun pernah dilawati orang yang lebih kurang sama masalahnya: ingin pulang ke kampung, tiada duit, dimarah apabila diminta di pejabat kebajikan, perlukan wang, berikan no. hs saudara untuk dibayar balik. asalnya bersangka baik, namun selepas terbaca blog yang menceritakan perihal yang lebih kurang sama.. saya berasa sedih.

    salahkah berterus terang meminta sedekah?

    ReplyDelete
  5. hisyam,

    Walaikumsalam.
    Memang sungguh susah untuk bersangka baik kepada sesiapapun, kerana dunia ini penuh dengan penipuan dan kepalsuan. Saya juga pernah membaca artikel Sinar Harian yang menunjukkan bagaimana "anak yatim" digunakan untuk mendapat belas kasihan daripada orang ramai. Kutipan dermanya juga amat lumayan atas kasihan orang.

    Juga ada orang yang menipu derma dengan berbagai ragam, juga pernah membaca "pengemis kaya" di luar negara yang boleh memandu kereta mewah dengan mengemis semata-mata.

    Tetapi adakah ia bermakna hak orang betul2 berada dalam kesusahan perlu diabaikan? Sedekah itu adalah hak bagi mereka yang benar2 miskin, tetapi mereka juga ada maruah sendiri dan enggan meminta daripada orang ramai. Apabila mereka terdesak dan keluar meminta, pula orang berkata :"Ini mesti menipu derma ni..."

    Tak semestinya kita perlu terlalu bersangka baik kepada sesiapa saja, bersikap rasional dan kurangkan menfitnah pun cukup dah..

    ReplyDelete

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...