Saturday, May 21, 2016

Hamba Allah Yang Lemah Lembut

Tengah bacakan 2 kalimah syahadah dalam bahasa cina supaya beliau faham apa ertinya.

Hari ni sempat membantu seorang uncle cina yg tua dan nyanyok untuk melafaz syahadah, saya tolong bacakan erti syahadah dalam bahasa cina semasa ustaz berjabat tangan dengannya.. atas keselamatan dan rahsia identiti beliau, saya tidak ingin kongsi gambarnya, cukuplah Allah SWT sebagai penyaksi kami.

"Kamu pun tahu kan.. masyarakat Cina kita.. tak boleh terima sangat.. bab Islam ni, bukan macam China, berapa ramai orang Islam di sana?? tapi.. bukannya isu pun." Beliau bagitahu saya dalam bahasa kantonis.

Wednesday, May 18, 2016

Bila Azan Berkumandang



Dulu pernah turun ke suatu kampung atas urusan kerja. Di situ terdapat Kampung Melayu dan Kampung Baru duduk bersebelahan saja.. Semasa mesyuarat tengah berlangsung, azan waktu Asar berkumandang dari masjid yang berdekatan. Ahli Cina yang tengah bentangkan kertas kerja itu terus berhenti cakap dan bagitahu kami semua, "Dah azan.."

Maka mesyuarat berhenti sebentar.. sehinggalah Azan habis berkumandang. Mesyuarat diteruskan dengan pembentangan kertas kerja oleh Mr Lim yang salah seorang ahli Cina.. Masa tu boleh kata ada 80% ahli Melayu dan 20% ahli Cina duduk semeja dalam mesyuarat.

Friday, May 13, 2016

Bawah Umur


Dalam hal pengurusan syahadah, saya percaya yang paling mencabar adalah remaja bawah umur 18 tahun yang berhasrat memeluk Islam. Ia bukannya semudah pendaftaran atas kertas tapi apabila keluarga remaja tersebut mengetahui tentang pengislamannya.. Keluarga boleh mohon batalkan permohonan pengislaman tersebut atas sebab "Bawah umur 18 tahun dan tiada keizinan daripada Ibu Bapa/Penjaga".

Ya.. memang pernah ada kes sebegini sehingga seorang remaja perempuan buat pengumuman dalam suratkhabar cina bahawa beliau bukan lagi Islam selepas dikritik hebat oleh masyarakat dan pembantahan keluarganya sehingga ke Pejabat Agama dan mahkamah syariah.

Namun peristiwa ini tidak pernah menghentikan kedatangan hidayah kepada hambaNya.. Seseorang yang telah baligh adalah dianggap Sah untuk membuat pilihan samada memeluk Islam ataupun tidak. Dimana syarat 18 tahun hanyalah syarat yang ditetapkan oleh pengurusan manusia sendiri.

Friday, March 25, 2016

Tentang Budaya Arab

Abaya

"Jangan cuba mengamalkan budaya Arab." Di antara tajuk pertama yang menjadi "Hot" dalam social media dan suratkhabar, ia menjadi begitu hangat di kalangan masyarakat Non Muslim dan Muslim.

Pertanyaan saya adalah, budaya Arab yang mana satu pula? Mengikut kefahaman saya, sebelum Islam diturunkan pada 609 tahun masihi, Budaya Arab adalah berada dalam berbagai kemelutan seperti minuman arak berleluasa, minum darah unta ketika bermusafir di padang pasir dan tiada bekalan air, lelaki boleh berkahwin lebih daripada 4 orang isteri, perempuan dijadikan sebagai "barang dagangan" yang boleh jual beli ataupun anak perempuan sendiri dihadiahkan demi kepentingan perniagaan dan kuasa, penarian Belly Dance yang cukup sexy di khalayak ramai, hak wanita seperti pengagihan harta dan nafkah tidak terpelihara, peperangan dan pembunuhan sentiasa berlaku kerana orang arab paling terkenal dengan kemahiran dalam berperang.. Bukan itu sahaja, sebelum Nabi Muhammad diwahyukan ayat-ayat al-Qur'an, terdapat banyak berhala-berhala yang mengeliling Ka'bah, semua orang arab menyembah berhala biarpun mulut mengatakan nama "Allah" sebagai tuhan..

Tuesday, March 22, 2016

Kerana Islam - Ustaz Fadzil Abdullah



Perkongsian Perjalanan Memeluk Islam daripada Ustaz FaDzil AbdulLah (Facebook).


MOHD FADZIL BIN ABDULLAH
Rakan Ziarah,Unit Ukhuwah,
PUSAT DAKWAH ISLAMIAH,
Paroi, 70400 SEREMBAN,
N,Sembilan D.K


KERANA ISLAM

Pada 4 september 2007, jam 9.00 pagi saya terus hidupkan kenderaan dan terus menuju ke Pejabat Agama Islam Tampin. Setelah sampai di bangunan pejabat agama, saya pun bertemu petugas di kaunter pertanyaan dan menyatakan hasrat untuk memeluk islam.

Beberapa minit kemudian, seorang ustaz telah bertanya kepada saya “kenapa kamu nak peluk islam?” saya tergamam dengan soalan itu, saya tak tahu nak jawap apa, saya cuma kata, saya mahu berubah. Waktu saya sebut perkataan “berubah” itu saya telah dihampiri oleh seorang lagi ustaz yang nampak sudah berusia, lantas ustaz itu pula berkata “Alhamdulilah..hari ini Allah sudah mahu kamu hijrah”. Perkataan ‘hijrah’ ini masih kedengaran dalam gegendang telinga saya hingga hari ini walaupun pada hari itu ianya perkataan yang baru untuk saya.

Selepas segala dokumen ditandatangani saya pun dibawa masuk ke bilik syahadah. Didalam bilik itu ada 4 orang lagi ustaz dan seorang juru kamera untuk merakamkan detik syahadah saya. Saya diajar cara syahadah dan diperjelaskan maksud syahadah, ASHHADU ALLAA ILAAHA ILLALLAH WA ASHHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH. Selepas 2 kali lafaz kalimah syahadah saya disalam oleh ustaz-ustaz dan ramai lagi staf-staf dalam pejabat. Ada yang kata “sekarang kamu pun saudara kami”. Setelah ambil gambar dengan bersongkok buat kali pertama, kebetulan ada 2 orang lagi yang peluk islam pada hari itu, kami 3 orang diraikan dibawa makan dibawa ke masjid buat kali pertama kaki saya pijak masjid. Waktu solat kami hanya ikut saja perbuatan orang orang di saf hadapan kami. setelah selesai masing masing balik ke destinasi masing masing.

Monday, March 14, 2016

Yasmin's Prayer Garments

Found at Yasmin At Kok Heng space


Frankly speaking, I wasn't much into other's cultural and mindset during younger times.. till I've been living in interracial marriage relationship.

From the relationship I may learn the principles of respecting each other's feelings, not only between husband and wife but two different lineage of family. Adopting the similarities and get rid of religion conflicts could cause a nerve in us. Well.. that's the challenges of practicing Islamic values, respect and knowing people around us regardless of skin color.

We've set up an invisible barrier among different races, we may live and dealing occasional matters like usual but we still stay a distance from what we're unfamiliar with. The fear of the unknown.

In order to break the invisible barrier, mutual respect and learning the differences among citizens is utmost important. From exchange opinions and sharing our lifestyle, racism won't find a place in our country.

Unless racism become a pathetic token in winning the unjust form of empire. Which make no sense among interracial couples.

Friday, February 12, 2016

Adakah Islam Merupakan Agama Yang Sempit?




Islam menjadi begitu "sempit" sekiranya ia dinilai oleh non muslim dari sudut yang "sempit" belaka. Baru-baru ni media cina cuba sampaikan bagaimana cina muslim turut menyambut tahun baru cina.. malangnya niat baik media diserang oleh sahabat cina seperti lupa akar umbi, masalah sosial orang muslim, sampailah kenapa cina muslim suka sangat simpan janggut pun jadi isu..

Wednesday, January 27, 2016

Mrs Liew




Suatu ketika dahulu ada seorang rakan sekerja Mrs Liew (bukan nama sebenar) yang amat mesra orangnya.. beliau sentiasa memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada saya tentang cara bekerja dengan society, sampailah bagimana mengubah sikap kita supaya lebih tabah dengan karenah manusia.

Suatu hari saya naik kereta jabatan bersamanya supaya menunjuk jalan ke suatu lokasi institut atas urusan rasmi, sepanjang sejam lebih perjalanan.. suatu benda yang asyik memain dalam pemikiran saya. Kenapa Mrs Liew bertutur dengan saya dalam BM sahaja? Beliau tak pernah bercakap dalam bahasa mandarin mahupun cantonese. Perkara ni buat saya agak confuse.. adakah disebabkan nama saya "Ikhwan" membuatnya rasa saya ni telahpun "masuk melayu"? Yakni asimilasi yang menegah saya daripada bertutur dalam bahasa Cina?

Namun saya hanya turut bertutur dalam bahasa bm dengannya. Biarpun orang lalu lalang menjeling apabila 2 orang Cina ni berdiri di hadapan bangunan institut sambil membincang tentang apa yang patut diselesaikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...