Monday, February 20, 2017

Rotan



Teringat waktu saya umur 8 tahun selalu melepak dengan kawan2 ke pasar malam pada pukul 9 malam.. Masa tu siap melintas padang besar yang gelap, tak nampak wajah orang langsung.. Tapi itu la shortcut orang ramai berjalan kaki ke pasar malam dalam taman perumahan. Tak pernah risau diculik ataupun takut terserempak dengan warga asing..

Sampai la sekali kawan2 ajak naik basikal pergi ke pasar malam, saya pun naik la beramai2 dengan kawan.. Balik2 rumah bapa terus rotan saya kao2. Kaki merah habis kena sebatnya..

Esok hari pula kawan gelak pada saya ni kata tak berguna, naik basikal pun kena rotan.. Padahal mereka relak je. Sejak malam tu saya sekali pun tak naik basikal malam2 lg.. Masih berjalan kaki ke pasar malam juga lepas tu. 

Saturday, February 11, 2017

Ikhwan Ng berdakwah melalui 'bakkwa'




Sebarang Order boleh hubungi : 012-3979998


Artikel ini disiarkan dalam Metro Harian pada : Jumaat, 13 January 2017
http://www.hmetro.com.my/node/196733

Kusyi Hirdan
kusyihirdan@gmail.com


Penulis memang sering melihat makanan ini apabila ke pasar raya atau melalui kawasan tumpuan masyarakat Cina. Daging salai. Ia berwarna kemerah-merahan dan berbentuk segi empat serta nipis. Ia dipanggil bakkwa. Di Indonesia ia dipanggil dendeng Cina.

Melihat ciri-ciri lahiriahnya, memang ia seperti masakan resipi dendeng apabila keadaannya sedemikian nipis. Di Medan dan Jakarta, pernah merasa daging dendeng yang digoreng nipis setelah diperap dan rasanya sedap namun teksturnya agak keras.

Sebenarnya cara menghasilkan bakkwa tidak sama dengan masakan dendeng yang perlu ditumis dan dimasak lama jika mengikut resipi versi Malaysia. Daging salai bakkwa ini menggunakan daging cencang, diperap dengan bahan perisa, diratakan supaya menipis di dalam bekas dan kemudian dibakar.

Selalu hati tertanya-tanya, bagaimanakah rasa bakkwa ini terutama apabila ia daripada daging ayam? Tapi hajat itu dipendam saja kerana tahu ia tidak halal.

Apabila mengetahui sudah ada keluaran yang halal, tentu saja ingin merasanya. Ia dijual oleh Ikhwan Ng, yang berpusat di Taiping, Perak.

Jenuh juga merancang pertemuan dengan Ikhwan supaya dapat mendengar sendiri dia bercerita mengenai bakkwa ini. Namun jarak antara kami membuatkan ia tidak mudah direalisasikan sehinggalah pertengahan Oktober tahun lalu apabila penulis ke Taiping kerana menganjurkan program ziarah amal dan menceriakan wad 14, Hospital Taiping.

Kunjungan ini dimanfaatkan untuk bertemu Ikhwan dan bakkwanya.

Friday, January 20, 2017

Halalan Toyyiban

Siaran di Suratkhabar Metro, 13 Jan 2017

"You tahu tak I sudah berapa tahun tak makan bakkwa? I memeluk Islam pada umur 18 tahun, sekarang umur saya pun sudah 40 tahun.."
"MashaAllah.. Dah 20 tahun lebih! "

"Ya.. Bila tengok fb you kata ada jual halal bakkwa, saya teringin mahu cubanya."

Salah seorang cina muslim yang menelefon saya untuk order halal bakkwa/ayam salai/chicken dried meat dan sambil berbual.. Kami bersetuju memang amat sukar untuk mencari berbagai jenis makanan tradisional cina yang halal. Terutamanya beliau telahpun mencarinya sehingga 20 tahun lebih.

Wednesday, November 16, 2016

Accident


I had an accident at 31 October 2016. My right thigh bone broken, also got bone fractures in my right leg and right arm.

Just done my metal implants (3 metal plates in right tibia+metal bar in right thigh) last week. According to doctor I can't walk for 6 long months. Also it affect my blogging journey..

Alhamdulillah I'm safe from the terrible accident, the car hit my motorcycle so hard that it became total lost.. The car was driving from opposite direction and crashed into my lane.



I need lots of time in resting myself and bedridden, please pray for my speedy recovery.

Anything may contact me 012-3979998

Friday, October 7, 2016

The Baby


"What is the gender of my baby? Boy or Girl?"
"It's a baby girl, looks very heathy. Congratulations.."

"I don't want that baby girl. You take it away from me immediately."

Wednesday, October 5, 2016

Home



Long time ago I refused to be "Muslim" because of one question in my head. "Why Muslim can't choose other religion?" As I was a free thinker and atheist, I refused to bound myself in any restrictions and ideology.

That was the moment I knew nothing about Islam. I was fully knowing the existence of God but yet to be convinced with the belief among religions.. Most of the religions are emphasizing the morality and good deeds, however I was going more specific about God. While most religions have different images about God..

Saturday, July 9, 2016

Tempat Sujud



Dari Abu Dzar r.a bertanya:Ya Rasulullah! Masjid manakah yang mula-mula dibangun kan di muka bumi ini? Jawab Rasulullah s.a.w :'Masjidil Haram! Aku bertanya lagi:Sesudah itu masjid apa? Jawab baginda:Masjidil Aqsa! Aku bertanya lagi:Berapa lamakah jarak antara kedua masjid itu dibangunkan? Jawab baginda:Empat puluh tahun.. Dan di mana sahaja kamu berada jika waktu solat telah tiba, maka solatlah (segera) kerana bumi ini adalah masjid (tempat sujud).


Bumi ini adalah masjid (tempat sujud)..
Semalam saya ingin menunaikan solat jumaat di suatu Masjid Taiping. Jemaahnya begitu ramai sehingga membanjiri Masjid, ramai yang hanya mampu berdiri di luar masjid sambil mendengar khutbah.

Khutbah telahpun selesai dan masuknya solat jumaat.. Saya tak dapat merebut ruang bersolat di halaman belakang masjid, yang lantai bersimen luar masjid pula panas yang melampau.. Saya tak dapat berdiri sesaat pun atasnya.

Tuesday, July 5, 2016

Pray For Madinah



My mother most love to "Aiyoyo" me whenever tragedies happened. Hmm.. especially the so called "Muslim militants" strikes.

"Aiyooo.. You see lah, those 'Muslims' are bombing and killing innocent peoples again. I tell you ah, you better don't be so fanatic with Islam!"

"Aiyooo... I told you don't comment too much about Islam right? That's not our religion, you may offend a lot of peoples!"

"Aiyoo.. aiyoo.. Have you ever read the newspaper this morning? They are doing it again!"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...