Wednesday, November 16, 2016

Accident


I had an accident at 31 October 2016. My right thigh bone broken, also got bone fractures in my right leg and right arm.

Just done my metal implants (3 metal plates in right tibia+metal bar in right thigh) last week. According to doctor I can't walk for 6 long months. Also it affect my blogging journey..

Alhamdulillah I'm safe from the terrible accident, the car hit my motorcycle so hard that it became total lost.. The car was driving from opposite direction and crashed into my lane.



I need lots of time in resting myself and bedridden, please pray for my speedy recovery.

Anything may contact me 012-3979998

Friday, October 7, 2016

The Baby


"What is the gender of my baby? Boy or Girl?"
"It's a baby girl, looks very heathy. Congratulations.."

"I don't want that baby girl. You take it away from me immediately."

Wednesday, October 5, 2016

Home



Long time ago I refused to be "Muslim" because of one question in my head. "Why Muslim can't choose other religion?" As I was a free thinker and atheist, I refused to bound myself in any restrictions and ideology.

That was the moment I knew nothing about Islam. I was fully knowing the existence of God but yet to be convinced with the belief among religions.. Most of the religions are emphasizing the morality and good deeds, however I was going more specific about God. While most religions have different images about God..

Saturday, July 9, 2016

Tempat Sujud



Dari Abu Dzar r.a bertanya:Ya Rasulullah! Masjid manakah yang mula-mula dibangun kan di muka bumi ini? Jawab Rasulullah s.a.w :'Masjidil Haram! Aku bertanya lagi:Sesudah itu masjid apa? Jawab baginda:Masjidil Aqsa! Aku bertanya lagi:Berapa lamakah jarak antara kedua masjid itu dibangunkan? Jawab baginda:Empat puluh tahun.. Dan di mana sahaja kamu berada jika waktu solat telah tiba, maka solatlah (segera) kerana bumi ini adalah masjid (tempat sujud).


Bumi ini adalah masjid (tempat sujud)..
Semalam saya ingin menunaikan solat jumaat di suatu Masjid Taiping. Jemaahnya begitu ramai sehingga membanjiri Masjid, ramai yang hanya mampu berdiri di luar masjid sambil mendengar khutbah.

Khutbah telahpun selesai dan masuknya solat jumaat.. Saya tak dapat merebut ruang bersolat di halaman belakang masjid, yang lantai bersimen luar masjid pula panas yang melampau.. Saya tak dapat berdiri sesaat pun atasnya.

Tuesday, July 5, 2016

Pray For Madinah



My mother most love to "Aiyoyo" me whenever tragedies happened. Hmm.. especially the so called "Muslim militants" strikes.

"Aiyooo.. You see lah, those 'Muslims' are bombing and killing innocent peoples again. I tell you ah, you better don't be so fanatic with Islam!"

"Aiyooo... I told you don't comment too much about Islam right? That's not our religion, you may offend a lot of peoples!"

"Aiyoo.. aiyoo.. Have you ever read the newspaper this morning? They are doing it again!"

Sunday, June 12, 2016

Bro, You Ada Puasa?



"Bro, you ada puasa?" Kawan tanya..
"Ya, I ada puasa.." Mata saya dah sayu, muka pucat.

"Aiyoo.. Boleh tahaaan ke bro??"

Bila saya ditanya soalan begitu. Saya sering teringat niat asal saya dalam berpuasa.. Bukannya setakat menahan lapar dan dahaga, bagai penderaan diri dan menurunkan prestasi bekerja.. Sebalik saya berpuasa kerana ini adalah firman Allah SWT yang jelas dalam al-Qur'an, surah al-Baqarah ayat 183-187 :

Saturday, May 21, 2016

Hamba Allah Yang Lemah Lembut

Tengah bacakan 2 kalimah syahadah dalam bahasa cina supaya beliau faham apa ertinya.

Hari ni sempat membantu seorang uncle cina yg tua dan nyanyok untuk melafaz syahadah, saya tolong bacakan erti syahadah dalam bahasa cina semasa ustaz berjabat tangan dengannya.. atas keselamatan dan rahsia identiti beliau, saya tidak ingin kongsi gambarnya, cukuplah Allah SWT sebagai penyaksi kami.

"Kamu pun tahu kan.. masyarakat Cina kita.. tak boleh terima sangat.. bab Islam ni, bukan macam China, berapa ramai orang Islam di sana?? tapi.. bukannya isu pun." Beliau bagitahu saya dalam bahasa kantonis.

Wednesday, May 18, 2016

Bila Azan Berkumandang



Dulu pernah turun ke suatu kampung atas urusan kerja. Di situ terdapat Kampung Melayu dan Kampung Baru duduk bersebelahan saja.. Semasa mesyuarat tengah berlangsung, azan waktu Asar berkumandang dari masjid yang berdekatan. Ahli Cina yang tengah bentangkan kertas kerja itu terus berhenti cakap dan bagitahu kami semua, "Dah azan.."

Maka mesyuarat berhenti sebentar.. sehinggalah Azan habis berkumandang. Mesyuarat diteruskan dengan pembentangan kertas kerja oleh Mr Lim yang salah seorang ahli Cina.. Masa tu boleh kata ada 80% ahli Melayu dan 20% ahli Cina duduk semeja dalam mesyuarat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...