Saturday, July 9, 2016

Tempat Sujud



Dari Abu Dzar r.a bertanya:Ya Rasulullah! Masjid manakah yang mula-mula dibangun kan di muka bumi ini? Jawab Rasulullah s.a.w :'Masjidil Haram! Aku bertanya lagi:Sesudah itu masjid apa? Jawab baginda:Masjidil Aqsa! Aku bertanya lagi:Berapa lamakah jarak antara kedua masjid itu dibangunkan? Jawab baginda:Empat puluh tahun.. Dan di mana sahaja kamu berada jika waktu solat telah tiba, maka solatlah (segera) kerana bumi ini adalah masjid (tempat sujud).

Bumi ini adalah masjid (tempat sujud)..
Semalam saya ingin menunaikan solat jumaat di suatu Masjid Taiping. Jemaahnya begitu ramai sehingga membanjiri Masjid, ramai yang hanya mampu berdiri di luar masjid sambil mendengar khutbah.

Khutbah telahpun selesai dan masuknya solat jumaat.. Saya tak dapat merebut ruang bersolat di halaman belakang masjid, yang lantai bersimen luar masjid pula panas yang melampau.. Saya tak dapat berdiri sesaat pun atasnya.

Tuesday, July 5, 2016

Pray For Madinah



My mother most love to "Aiyoyo" me whenever tragedies happened. Hmm.. especially the so called "Muslim militants" strikes.

"Aiyooo.. You see lah, those 'Muslims' are bombing and killing innocent peoples again. I tell you ah, you better don't be so fanatic with Islam!"

"Aiyooo... I told you don't comment too much about Islam right? That's not our religion, you may offend a lot of peoples!"

"Aiyoo.. aiyoo.. Have you ever read the newspaper this morning? They are doing it again!"

Sunday, June 12, 2016

Bro, You Ada Puasa?



"Bro, you ada puasa?" Kawan tanya..
"Ya, I ada puasa.." Mata saya dah sayu, muka pucat.

"Aiyoo.. Boleh tahaaan ke bro??"

Bila saya ditanya soalan begitu. Saya sering teringat niat asal saya dalam berpuasa.. Bukannya setakat menahan lapar dan dahaga, bagai penderaan diri dan menurunkan prestasi bekerja.. Sebalik saya berpuasa kerana ini adalah firman Allah SWT yang jelas dalam al-Qur'an, surah al-Baqarah ayat 183-187 :

Saturday, May 21, 2016

Hamba Allah Yang Lemah Lembut

Tengah bacakan 2 kalimah syahadah dalam bahasa cina supaya beliau faham apa ertinya.

Hari ni sempat membantu seorang uncle cina yg tua dan nyanyok untuk melafaz syahadah, saya tolong bacakan erti syahadah dalam bahasa cina semasa ustaz berjabat tangan dengannya.. atas keselamatan dan rahsia identiti beliau, saya tidak ingin kongsi gambarnya, cukuplah Allah SWT sebagai penyaksi kami.

"Kamu pun tahu kan.. masyarakat Cina kita.. tak boleh terima sangat.. bab Islam ni, bukan macam China, berapa ramai orang Islam di sana?? tapi.. bukannya isu pun." Beliau bagitahu saya dalam bahasa kantonis.

Wednesday, May 18, 2016

Bila Azan Berkumandang



Dulu pernah turun ke suatu kampung atas urusan kerja. Di situ terdapat Kampung Melayu dan Kampung Baru duduk bersebelahan saja.. Semasa mesyuarat tengah berlangsung, azan waktu Asar berkumandang dari masjid yang berdekatan. Ahli Cina yang tengah bentangkan kertas kerja itu terus berhenti cakap dan bagitahu kami semua, "Dah azan.."

Maka mesyuarat berhenti sebentar.. sehinggalah Azan habis berkumandang. Mesyuarat diteruskan dengan pembentangan kertas kerja oleh Mr Lim yang salah seorang ahli Cina.. Masa tu boleh kata ada 80% ahli Melayu dan 20% ahli Cina duduk semeja dalam mesyuarat.

Friday, May 13, 2016

Bawah Umur


Dalam hal pengurusan syahadah, saya percaya yang paling mencabar adalah remaja bawah umur 18 tahun yang berhasrat memeluk Islam. Ia bukannya semudah pendaftaran atas kertas tapi apabila keluarga remaja tersebut mengetahui tentang pengislamannya.. Keluarga boleh mohon batalkan permohonan pengislaman tersebut atas sebab "Bawah umur 18 tahun dan tiada keizinan daripada Ibu Bapa/Penjaga".

Ya.. memang pernah ada kes sebegini sehingga seorang remaja perempuan buat pengumuman dalam suratkhabar cina bahawa beliau bukan lagi Islam selepas dikritik hebat oleh masyarakat dan pembantahan keluarganya sehingga ke Pejabat Agama dan mahkamah syariah.

Namun peristiwa ini tidak pernah menghentikan kedatangan hidayah kepada hambaNya.. Seseorang yang telah baligh adalah dianggap Sah untuk membuat pilihan samada memeluk Islam ataupun tidak. Dimana syarat 18 tahun hanyalah syarat yang ditetapkan oleh pengurusan manusia sendiri.

Friday, March 25, 2016

Tentang Budaya Arab

Abaya

"Jangan cuba mengamalkan budaya Arab." Di antara tajuk pertama yang menjadi "Hot" dalam social media dan suratkhabar, ia menjadi begitu hangat di kalangan masyarakat Non Muslim dan Muslim.

Pertanyaan saya adalah, budaya Arab yang mana satu pula? Mengikut kefahaman saya, sebelum Islam diturunkan pada 609 tahun masihi, Budaya Arab adalah berada dalam berbagai kemelutan seperti minuman arak berleluasa, minum darah unta ketika bermusafir di padang pasir dan tiada bekalan air, lelaki boleh berkahwin lebih daripada 4 orang isteri, perempuan dijadikan sebagai "barang dagangan" yang boleh jual beli ataupun anak perempuan sendiri dihadiahkan demi kepentingan perniagaan dan kuasa, penarian Belly Dance yang cukup sexy di khalayak ramai, hak wanita seperti pengagihan harta dan nafkah tidak terpelihara, peperangan dan pembunuhan sentiasa berlaku kerana orang arab paling terkenal dengan kemahiran dalam berperang.. Bukan itu sahaja, sebelum Nabi Muhammad diwahyukan ayat-ayat al-Qur'an, terdapat banyak berhala-berhala yang mengeliling Ka'bah, semua orang arab menyembah berhala biarpun mulut mengatakan nama "Allah" sebagai tuhan..

Tuesday, March 22, 2016

Kerana Islam - Ustaz Fadzil Abdullah



Perkongsian Perjalanan Memeluk Islam daripada Ustaz FaDzil AbdulLah (Facebook).


MOHD FADZIL BIN ABDULLAH
Rakan Ziarah,Unit Ukhuwah,
PUSAT DAKWAH ISLAMIAH,
Paroi, 70400 SEREMBAN,
N,Sembilan D.K


KERANA ISLAM

Pada 4 september 2007, jam 9.00 pagi saya terus hidupkan kenderaan dan terus menuju ke Pejabat Agama Islam Tampin. Setelah sampai di bangunan pejabat agama, saya pun bertemu petugas di kaunter pertanyaan dan menyatakan hasrat untuk memeluk islam.

Beberapa minit kemudian, seorang ustaz telah bertanya kepada saya “kenapa kamu nak peluk islam?” saya tergamam dengan soalan itu, saya tak tahu nak jawap apa, saya cuma kata, saya mahu berubah. Waktu saya sebut perkataan “berubah” itu saya telah dihampiri oleh seorang lagi ustaz yang nampak sudah berusia, lantas ustaz itu pula berkata “Alhamdulilah..hari ini Allah sudah mahu kamu hijrah”. Perkataan ‘hijrah’ ini masih kedengaran dalam gegendang telinga saya hingga hari ini walaupun pada hari itu ianya perkataan yang baru untuk saya.

Selepas segala dokumen ditandatangani saya pun dibawa masuk ke bilik syahadah. Didalam bilik itu ada 4 orang lagi ustaz dan seorang juru kamera untuk merakamkan detik syahadah saya. Saya diajar cara syahadah dan diperjelaskan maksud syahadah, ASHHADU ALLAA ILAAHA ILLALLAH WA ASHHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH. Selepas 2 kali lafaz kalimah syahadah saya disalam oleh ustaz-ustaz dan ramai lagi staf-staf dalam pejabat. Ada yang kata “sekarang kamu pun saudara kami”. Setelah ambil gambar dengan bersongkok buat kali pertama, kebetulan ada 2 orang lagi yang peluk islam pada hari itu, kami 3 orang diraikan dibawa makan dibawa ke masjid buat kali pertama kaki saya pijak masjid. Waktu solat kami hanya ikut saja perbuatan orang orang di saf hadapan kami. setelah selesai masing masing balik ke destinasi masing masing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...