Wednesday, July 21, 2021

FB POST : DARI MANA ANDA MENGENALI ISLAM FOR THE VERY FIRST TIME

 

 
 Pada 18 July 2021 saya ada bertanya soalan berkenaan dan alhamdulillah ramai yang memberi comment.. Di sini saya menyusun semula komen yang menarik bagi memudahkan semua baca ye.

Original FB Desktop post :
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=4165258346875423&id=100001738967744&sfnsn=mo

Mobile post :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=4165258346875423&id=100001738967744&sfnsn=mo



Nur Masyitah Liang :
Soalan ni unik … nk jawab pun terkenang apa yg terjadi di masa lalu…
Since dh mula kerja , kenal ramai malay , and bila tertnya2 ttg islam, ada jawapan yg “ buat ingin tahu lebih” … tapi masa tu ramai nk kenal just for FUN… and betol2 ajar sy , adalah my EXhusband…
1 by 1 soalan dia jawan gn sgt detail… sy minat dari situ… kuar date, dia byk cita ttg agama… cita kisah2 Nabi … kdg2 dia bawa pergi masjid dia p solat, sy duk dlm keta tgk jaa orang kuar masuk utk solat…. I feel tenang at there…. Alhamdulillah…walaupun dh xda jodoh gn Ex, tp gn islam KEKAL smpai bila2…. insya Allah ❤️

 
Meili Tan
Ketika bercinta bersama boy melayu 😅 Dia pernah bagi tahu yang dia islam 😓 saya beritahu dia kenapa tidak cuba untuk membuat saya jatuh cinta pada islam. Sama seperti dia sudah membuat saya jatuh cinta padanya 💞




Mimosa Pudica
Arwah mak saya, bukan la revert. Tapi dia asal drpd keluarga Cina. Keluarga dia org susah, anak ramai. Mak saya anak perempuan ke-5. Masa tu diaorg decide serahkan mak saya kpd nurse Melayu kat hospital tu yg tak ade anak. Kakak kepada mak saya juga diserahkan kpd org masa dia lahir, tapi dia diserahkan kpd gereja. So, dia membesar sebagai seorg Kristian.
Kalau ikut logik akal, mmg rasa tak patut kan, serahkan anak kat org... Tapi sebenarnya tu cara Allah pelihara akidah arwah mak saya... Alhamdulillah.. 🥲🥲
Lebih bersyukur lagi bila lepas mak angkat mak saya meninggal, dia jumpa dokumen asal kelahirannya dgn nama Cina, ada alamat rumah juga, masa tu dia mintak kenalan dia tolong cari family dia, Alhamdulillah jumpa semula semua pada tahun 1989. Sempat la jumpa ibu bapa kandung dia & adik beradik lain... Kakak dia yg Kristian tu pun jumpa juga & hubungan kami baik sampai sekarang...
 
YYmagaru Aisha Tan
Dulu sbb brought up sy, sy ingat kena rajin buat duit je boleh bahagia. Tapi bakal suami masa tu change my way of thinking.
Walaupun xde duit, bagi salam, buat lawak je kpd mak cik pun mak cik gembira dah.
He also answered a lot of questions of mine regarding life, solutions to situations that once I don't know how to decode, in Islamic way.
He showed me a WHOLE NEW WORLD 🎵🎶😆 a new way of living.
And he told me all those is not his way, its Islamic way.
Instantly tertarik dgn cara Islam dan juga boy tu. 😆
 



Naim Abdullah
Saya mengenal Islam ketika di tingkatan 6. Saya aliran sastera dan minat Sejarah. Di tingkatan 6 kena ambil sejarah Islam.
Mula2 baca sejarah Islam rasa hairan wujud ke insan yg mulia (Rasulullah saw)seperti ini di dunia ini?.
Lama2 terpikat dgn perwatakan dan amalan hidupnya. Selepas itu mula mengkaji lebih dalam dan ingin tahu siapa sebenarnya Muhammad bin Abdullah niii.. Akhir saya jatuh cinta pd Islam dan memeluk Islam.
Keluarga saya tak besar cuma Abah, Ibu and Abang saya sahaja. Mereka tak bantah saya memeluk Islam. Tahun pertama puasa tinggal dgn Emak dan Abah. Emaklah yg akan kejutkan utk bersahur dan bekalan berbuka pun semua emak dan Abah yg sediakan, walaupun mrk bukan Islam..
Saya pernah cuba sampaikan message Islam pada mrk tapi mrk tolak.
Saya sentiasa berdoa supaya hati mrk terbuka utk masuk Islam.
Bila saya berpeluang menunaikan Umrah saya bermohon dan menangis agar Allah swt buka hati mereka memeluk Islam.
Lama saya tunggu tapi tak ada jawapan
Selepas tuuu... dapat pula menunaikan Hj, Saya menangis di Kaabah dan di Arafah,
"Ya Allah, engkau telah memberi hidayah pada ku, berilah juga pada org yg melahirku..."
Selepas saya balik dr haji, saya ziarah Emak dan Bapa seperti biasa setiap minggu saya akan kerumah mrk. Selepas 4 bulan kemudian pd suatu mlm Emak bagi tahu saya dia ingin memeluk Islam. Allah hu Akbar..!!! Bapa dan Abang saya pun turut serta ingin menganut Islam.
15 tahun selepas saya masuk Islam barulah hidayah sampai pd mrk. Doa hari2 selepas solat dan di Kaabah dan di Arafah akhirnya Allah swt makbulkan..
Hari ini mrk semua dah tak ada... lagi.😢
Terimakasih ya Allah memberi mrk Islam sebelum mrk meninggal.... Alhamdullilah.
 
 
Denise Peck Yie Chow
Baca artikel pasal Islam di Berita Harian (rasanya) pada zaman sekolah. Kemudian observed my Malay schoolmates in boarding school, tak semua yang kenalkan Islam, malah kena tegur sebab saya beri salam. Fast forward 17 tahun, jumpa balik senior dari sekolah yg suka bercerita tentang Islam. I asked for a copy of Quran, saya baca appendix pasal Tauhid je, that's it. Dah tak boleh U-turn lagi, alhamdulillah. Senior tu is now my husband. 😄
 
 

 
Jaswinder Kler
Pada asalnya, revert sebagai keperluan undang2 untuk bernikah dengan pasangan Muslim. Namun dengan izin Allah, saya mula terbuka hati untuk belajar beberapa bulan kemudian, dengan masuk kelas iqra basic. After that baru saya belajar solat. Sekarang sudah 10 years, Alhamdulillah
 
 
Patrica Griffin Jonathan
Mula2 tak terfikir nak kenal islam....tapi oleh kerana terpaksa sbb saya mengalami depression sebab bertahun mencari siapa Tuhan sebenar yg patut saya sembah sbb saya keliru dlm kristian Allah Taala itu Tuhan yg disembah dan dlm masa yg sama semba Yesus sedangan dlm doa dan dlm bible mengatakan Tuhan Allah Taala tidak berank dan tidak diperanakan...dan saya salah seorg akivis gereja....buat kajian sendiri tapi tak jumpa jawapan sehingga saya depression dan last sekali saya laksa diri saya tanya kawan muslim apa itu islam...sbb saya dah tak tahan dlm tekanan ...saya takut utk mati selagi tak kenal siapa tuhan saya dan utk apa saya hidup didunia ini....dan saya tertekan apa akan berlaku dgn saya jika saya mati ketika tidak kenal siapa tuhan saya....akhirnya saya paksa diri bertanya...dan sahabat muslim tersebut berikan saya terjemahan al-Quran... Saya tiba2 nangis tengok ayat al-Quran tersebut dan saya mula baca terjemahan surah al-Ikhlas... Akhirnya saya dengan yakin bagitau kat kawan saya nak memeluk islam ....❤❤❤
 
 

Sophea Ng
Masa kolej. First time satu asrama dgn org Islam. Masa tu nk lepak bilik kawan, then ternampak buku(Quran) yg cover Dia cantik.
"Buku ape ni?" Saya tanya sambil nk selak tgk.
"Eh Ng kamu tak boleh pegang!" Terkejut saya 😅 rasa malu dan bersalah pun ada hahah
Then waktu memula kerja. Shift malam jaga pesakit yg kurang penglihatan. Waktu subuh nampak dia bangun sendiri. Sy takut dia jatuh, jd sy pun pergi tgk dia nk buat ape. Rupanya dia bangun wudhu solat.. rasa tersentuh juga tgk perbuatan Dia.
Then waktu hati tgh bolak balik tu, Alhamdulillah ada Kakak Cas Val yg rajin Bawak sy pergi join kelas, street dakwah. Di situ la kenal Idt, mrm, lebih ramai kawan reverts 😊
Then baca juga blog bro Ikhwan Ng , blog sis Aliyah.. Alhamdulillah for everything 😊
 
 
Rina Ng
tattoo....berminat agama islam mula dri topic tattoo...
dlu slalu lepak dgn kwn² malay..lpstu cite kt d'org sy nk p tattoo tpi 2kali nk p xjadi...kwn malay sy pn cite la kite org islam xleh tattoo,klau dlu org yg tatto bila mati kne ambil pisau panaskan kulit untuk hilangkn tattoo😅kali ke3 nk p tattoo time tu plak ade hal xjdi lg...start tu sy pikir,mngkin allah xnk sy tattoo kot😜
d'org pn bnyk cite tntang agama,dan sy knal ustaz & ustazah yg ajar sy tntang agama...sy join class agama 1thn lebih baru memeluk islam..😊
dan ustaz & ustazah tu dgn fmly angkat sy lah yg tlg sy uruskn hal akad nikah,nikah kt umh d'org...
alhamdulilah allah hantar org yg sngat baik sngat sabar kt sy untk sy knal ape tu islam wlaupun sy bnyk kkurangan,wat silap tpi d'org slalu doakn sy,ajar yg baik² kt sy..✌🏼
 

 
 
Mellcy L's
Bermula dgn soalan seorang kawan "tahukah kalau bagi kami Jesus tu nabi?" tahun 2015. Bermula dari sana beli buku² perbandingan agama. Sempat join debate group. Ikut kelas² bimbingan utk mualaf sebelum revert hujung tahun 2018 pada usia 21 tahun. Alhamdulillah 🙂
 
 
にさあ ぃあおうぇい #1
Pengalaman saya dari kecik budak takut dengar azan subuh, bila dengar azan pasti menangis.
Saya asal dari kecik sehingga besar takut kepada orang Melayu, tak berani nak bercakap maupun kawan dengan mereka.. bila saya dah dewasa tak takut dengar azan, suka dengar azan suka melihat masjid, hati saya selalu pikir apa orang melayu buat di masjid,
Saya berkerja di sebuah kilang yang menjahit baju.. dalam semua ada orang Melayu lebih dari orang cina, orang India, orang asli. Saya cuma berkawan dengan orang cina India asli, kawan kawan melayu, sangat hairan, bila saya dengan orang melayu, macam orang bisu nampak macam takut.seorang makcik Melayu yang mula tegur saya, saya rasa takut, makcik Melayu terus
peluk jangan takut Jenny lim, kita cuma ingin berkawan dengan kamu, setiap kali nampak kamu boleh bercakap senyum bergurau dengan orang cina India asli sangat ceria.tetapi dengan kita kamu langsung tidak mau bercakap.makcik nampak lim macam takut pada kita..
peluk  makcik tulah yang buat saya berani dan mula berkawan dengan orang melayu..dari situ mereka selalu belanja saya makan, ajak saya ke rumah mereka makan bersama, dari situ saya mula berubah tutup aurat dengan baju kurung, dan mereka lah yang ajak saya ke masjid, mereka pinjamkan baju kurung buat saya, untuk saya masuk ke dalam masjid,hari itu hari malam Khamis, saya tak tahu apa mereka buat,saya cuma tahu depan mereka ada macam macam botol air.
Di waktu tu saya tengok tulisan tulisan arab jawi macam tulisan ular, dan buku buku@Al Qur'an..saya sangat tertarik nak tahu apa tulisan dalam buku buku@Al Qur'an, saya ingin nak pegang, kawan kawan melayu terus cakap, lim ini tak boleh pegang, itu adalah Al Qur'an.. selepas hari tu, saya selalu tanya kawan melayu, apa tu Allah apa tu nabi apa tu Al Qur'an, dalam Al Qur'an tulis apa apa tu haji apa tu zakat.saya ingin nak tahu.. kawan kawan melayu suka bergurau dengan saya, aiyoo lim mau masak Islam ke.banyak tanya tentang Islam..
Hahaha 😄
Saya terus jawab bukan bukan saya tanya je..
saya suka sebut Allah, tetapi saya tak tahu Allah itulah adalah tuhan.kawan kawan melayu dapat dengar, mereka tanya apa lim kamu sebut, saya tak tahu apa apa, saya senyum dengan mereka tenang jawab Allah, mereka pun cakap lim sebut lagi, saya pun jawab Allah Allah Allah.dari seorang kawan melayu, MashaAllah, mereka tanya saya, lim tahu tak Allah yang kamu sebut tu apa, saya Jawab tak tahu, saya rasa tenang bila sebut nama Allah, kawan pun cakap lah dia belum dapat hidayah lagi, cuma tunggu waktu masa, dia akan bertemui hidayah, saya tanya balik kawan melayu, apa itu hidayah saya mau hidayah.. Alhamdulillah
Selepas saya cakap mau hidayah, Malam tu Allah SWT terus ketuk pintu hati saya.saya berubah bermula tutup aurat dengan baju kurung dan bertudung dalam sebulan baru saya syahadah.
 
にさあ ぃあおうぇい #2
Saya sambung sedikit lagi,
bila saya dah dapat hidayah dari Allah SWT, Allah SWT yang ketuk pintu hati saya berubah bermula tutup aurat dengan baju kurung dan bertudung. Saya masih ingat, awal pagi sabtu, saya nak cari baju kurung dan tudung, saya tak tahu harga berapa? Saya sanggup naik bas ke sebuah bandar semata-mata nak cari apa saya mau, dari awal pagi sehingga petang, saya tak makan minum hanya ingin nak cari baju kurung tudung saya mau, sampai kedai yang last menjual baju baju melayu.dalam hati saya cakap, tuhan Allah ini kedai yang last,jika saya tak dapat lagi, saya tak nak masuk Islam lah. Allah SWT maha berkuasa, Allah SWT tahu apa dalam hati saya pikirkan, tauke kedai tu tanya saya, amoii Lu mau apa? Saya pun jawab mau cari baju. Tauke kedai jawab balik marilah masuk,bila saya dah masuk tengok baju kurung dan tudung yang saya mau ada di kedai ni. Tetapi disaat tu saya sangat kecewa, duit tangan saya hanya Rm50 ringgit je, baju kurung dan tudung sekali mau rm90.. diwaktu tauke kedai tanya, amoii dah jumpa apa baju kamu mau. Saya rasa segan malu nak jawab, saya cuma cakap tak pa pakcik tak pa pakcik,. Bila saya nak keluar kedai, tauke kedai panggil saya semula, amoii tunggu amoii tunggu, tauke kedai tengok saya dari atas ke bawah, bawah tengok keatas, tauke kedai terus tanya saya, amoii lu orang Islam ke??? Saya tambah rasa segan malu teruskan jawab, saya nak masuk Islam, saya mau belajar tutup aurat dulu,. Tauke kedai sambung tanya balik, amoii lu punya tangan ada berapa ringgit, saya pun jawablah ada Rm50, tauke kedai terus cakap, amoii pilih apa baju kurung tudung yang kamu nak. Saya pun pilih lah, ini ini ini, tauke pun siapkan bungkus, saya pun bayar lah, bila saya bayar, saya cakap dengan tauke kedai, pakcik boleh tak pulang satu ringgit, saya nak satu ringgit je, saya nak naik bas..
Alhamdulillah, Tauke betul betul pulangkan 1 ringgit, dan dia sedekah rm5 ringgit lagi, tauke tanya saya, sudah makan ke belum, saya malu nak jawab, amoii ambik duit rm5 ringgit ni, beli makanan sambil menunggu bas, semoga amoii jadi seorang muslim yang solehah,tak minta banyak,pakcik cuma minta apabila dah jadi seorang Islam jaga aurat dengan sempurna,doa untuk pakcik, dimasa tu, mata saya petik je, saya terus jawab baik pakcik terima kasih pakcik... Sampai ke bas stop air mata saya tiba tiba jatuh, dalam hati terus jawab, ini ke hidayah yang tuhan ALLAH kasih tunjukkan..
 
 

 
Maryam Oh
Ever since i was young, I am interested in the topic who created this and that, who is God. Then when I was 18, have a guy name Hafiz dakwah to me on Wechat. Then I started to like the name ALLAH. I felt a bonded connection with ALLAH. After that when I heard Azan, I was touched until tears always flow out my eyes. A few signs comes to me and Islam is a very scientific religion for me as everything has an answer in Islam. That was the moment I know I want to be a Muslim, submitting myself 100% for Allah.
The end
 
 
Eryna Joseph
Selepas rasa jijik pd daging haram, berhenti makan. Dari beberapa selang masa, berminat mahu tahu siapakah Nabi Muhammad SAW, kenapa kena berpuasa, solat dan berhijab. Kenapa dalam Al-Quran ada sebut Maryam dan mahu tahu siapakah Nabi Isa mengikut versi Islam.
Google dan youtube tempat sumber sy mencari jawaban ketika itu.
Kisah dan ceramah dari ustaz2 muallaf juga menarik minat sy.
 
 
W.H. Pui
Segalanya bermula daripada langkah berbincang dan berdebat dengan rakan-rakan.
Perbincangan tersebut mendorong langkah kedua, iaitu membaca al-Quran.
Seterusnya, untuk mengukuhkan kefahaman tentang isi Quran, saya menyertai ceramah Bro Lim tentang Pencipta vs ciptaan.
 
 
Cikgu Nur
Bermula detik ketika aku mendengar laungan Azan yang berkumandang di masjid belakang rumahku dan juga di kaca televisyen yang benar-benar membuat hatiku rasa sayu dan syahdu.
Sukar bagiku untuk mengungkap perasaanku ketika mendengar azan terutama azan subuh. Hati rasa tenang.
Bermula dari asbab itu, aku mula memotivasikan diriku untuk mencari rahsia di sebalik laungan azan yang menggetar jiwaku.
Malah, ketika di sekolah rendah , aku suka mengikuti kelas pendidikan Islam. Aku duduk dalam kelas dan buat kerja sendiri sambil telinga mendengar ustaz mengajar. Aku paling suka ketika dengar kisah hidup Nabi Muhammad s.a.w dan kisah sejarah para sahabat.
Semua input ini mendorong aku untuk terus membaca, dan mengkaji lebih mendalam tentang agama Islam. Semasa aku di tingkatan 6, aku turut mengambil Sejarah Islam. Aku juga berkesempatan belajar berpuasa ketika aku tinggal di asrama.
Aku terus mendalami lebih banyak pengetahuan tentang Islam melalui bacaan. Malah, banyak buku agama dan keratan akhbar yang aku gunting dan ditampalkan ke dalam buku nota saiz A4. Semua bahan tersebut masih disimpan sebagai sumber rujukan terutama bab fardhu ain dan akidah.
Selepas tingkatan 6, aku tekad untuk memeluk agama Islam walaupun mendapat banyak tentangan terutama daripada keluarga.
"Islam agama sejahtera. Islam itu sendiri bermaksud aman dan selamat.”
 
 

 
Adni KitTeng
If it’s kenal Islam, sejak zaman sekolah melalui kawan2 Melayu. But betul2 memahami Islam, bermula di tempat kerja. Rakan sekerja buka Quran dan ceritakan tentang kejadian alam, syariat kita sebagai hamba di dunia dan dunia akhirat setiap pagi sebelum makan sarapan pagi. Then baru diri ni yang dulu benci sangat Islam sedar bahawa ciri2 Islam yang dibenci tu bukannya ajaran Islam yang sebenar. Silap diri ini anggap apa yang dipamerkan oleh orang Islam di sekeliling sebagai ajaran Islam berlandaskan al-Quran.
Alhamdulillah sejak tu mula baca terjemahan al-Quran dan mula praktikkan ajaran Islam sebelum mengucap syahadah. Perbezaan yang sangat besar dirasai waktu belum Islam lagi tapi beranikan diri cuba bertudung dan menutup aurat gi kerja. Saya kerja dalam bidang muzik, bidang hiburan so maklumlah memang jarang orang jaga batas pergaulan. But masyaaAllah terkejutnya saya bila alami sendiri apa yang sehelai tudung di kepala boleh ubah! Majikan saya (yang merupakan seorang Muslim Melayu) biasanya akan sentuh-menyentuh dan memegang pinggul bila kami bincang tentang kerja, tapi pada hari pertama saya bertudung di tempat kerja, dia hulurkan tangan untuk berjabat tangan pun sendiri tarik balik tanpa saya perlu kata apa2.
 
 
 
Aisya Humaira Lee
Masa secondary school. Masa form 4.. perasaan mencari tu datang dari hati. Bermula dari ingin tahu. Until 1 day sya realize then sya start mencari ...... sya start beli buku2 ttg agama islam, tahun 2015 sya jumpa seorang lelaki melayu asal dari semenanjung duda dan ada anak. dia guide sya ttg agama sampai sya betul2 faham & mula sayang dengan Islam. Dia selalu bercetita tentang agama & nabi2, dia slalu cerita tentang pahala , tentang kebaikan, tentang hikmah. Until then, Finally sya revert pasa tahun 2017 dan selepas beberapa bulan sya revert dia lamar sya. Now kami dah ada 2 anak sendiri. Dan termasok anak dia sblom ni, kami ada 5 anak. Dan dia masih selalu bercerita tentang agama, nabi2 & hidayah, dia juga selalu pasangkan ceramah dari ustaz2 dengar bersama.
Love by heart not love by DNA.
♥️
Bila kita ikhlas menerima, Allah permudahkan segalanya .
 
 

 
嘉 希ツ
ntah lah , susah nak cakap . dulu tak minat islam , but one day tu lepas je SPM tk buat apa kt rumah , tiba2 one day teringin nk tahu mendalami what is islam . then belajar lah sikit demi sedikit , and Allah beri petunjuk , macam2 petunjuk Allah bgi , one day UEL dtg area rumah , niat msa tu pergi ceramah dia je , then last2 masuk islam pda hri tu juga ..
 
 
Farrah Wei
I study in sekolah kebangsaan since primary and I have a lot of malay friends. Have loved Islam since school. I’ll sometimes pretend to be sick and stay in Islam classes 😅 wanted to revert twice before I really revert in 2015. Alhamdullilah it’s been 6 years. 
 
Belongs To Panda
Perhimpunan Sekolah masa rakan2 baca Surah Al Fatihah ramai2
 
Hanaa Loved
Saudi Arabia, Jeddah.
Orang Arab percaya kata² umat Islam lebih dari non-muslim. Dari situ nampak silaturrahim umat Islam rapat walaupun tak kenal sesama. Minta tolong mana2 je in shaa Allah pasti dipermudahkan Allah. Pakaian modesty yang menarikkan saya juga.
Alhadulillah yang benar pandai bezakan Allah to oneness the only One True God pray directly to Him.
 
 
Sophia Zahra Foo
Primary school. We all Chinese Indian Sikh tahu baca dan tulis jawi. We eat and play together with our Malay Muslim classmate. We also allow to attend kelas ugama if we wanted to.
 
 





 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...