Tuesday, June 22, 2010

You masuk Islam… Sebab Kahwin?


Soalan yang paling digemari oleh semua orang terhadap saya.
“You Kahwin dengan Melayu ke?”
“You masuk Islam sebab Kahwin ke?”

Saya hanya senyum dan menjawab : “ Memang saya kahwin dengan melayu, tapi saya masuk Islam adalah sebab saya berminat dengan Islam.”

“Oo… Ye Ke??” Adakah reaksi ni bermaksud menafikan jawapan saya atau mempercayai saya? Saya tak tahu pun tak nak peduli.

Ya, memang tidak boleh dinafikan ada sebilangan muallaf masuk Islam adalah sekadar memenuhi syarat perkahwinan di Malaysia. Sehingga saya diri sendiri dianggap sebagai salah seorang daripada mereka.

“Saya telah kehilangan seorang anak lelaki, saya nak bunuh diri.”
Inilah reaksi mak saya selepas mengetahui saya telah memeluk Islam. Saya tidak boleh menjelaskan apakah motif saya masuk Islam, juga tak mampu menggerakkan hati beliau terhadap Islam. Saya sayangi mak saya, tetapi apabila kecintaan saya terhadap Allah swt telah melebihi segala sesuatu, saya memilih jalan yang lurus.

Kesedihan mak saya merupakan ujian kehidupan yang berat kepada saya, cinta bukan biasa kami dan agama Islam tidak dapat diterima oleh mak saya. Saya hanya mampu berdoa selepas setiap kali sembahyang agar Allah swt melembutkan hati mak ayah saya, terimalah saya sebagai anak kandung mereka yang beragama Islam.

Cabaran yang terbesar dalam kehidupan saya.

Apakah yang saya boleh jawab, apabila kepercayaan saya kepada Allah swt diragui dan pada masa yang sama saya perlu menghadapi masalah keluarga saya?



Demi Allah swt, saya beriman kepadaNya.
Jodoh saya dengan bangsa melayu dan masuk Islam, hanyalah sebahagian daripada takdir Ilahi. Hanya Allah swt lebih mengetahui segala hikmahNya dalam kehidupan saya.

50 comments:

  1. Assalamu'alaikum, akh.don't worry.sometimes it is really sad to know how people have this rigid mentality to the extent that they can't see things in a much broader picture.I assume it's only happening in this country. People who say that by becoming a Muslim u are actually becoming a Malay is a person who has this misunderstanding in their mind saying Islam is only meant for a particular race only. Islam is not meant for the Arabs, Malays nor any particular race. Islam is meant for All people. There are more Muslims in China than the whole Malaysia's population. In fact, the total amount of Muslims world wide is much bigger in the non arab countries compared to the arab countries.interesting isn't it.

    Akh,you just have to disregard those people. InsyaAllah we try to educate them on how to approach and relate with people in a correct way.I mean,in a more intelligent manner. Barakallahu Fik =)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum brother Ikhwan,

    Allah knows best. Pls be patient and continuously seek guidance from Allah S.W.T for ways to overcome your problems. I personally think the best way to seek acceptance is by practicing and living the deen. Hopefully by doing that, your family and the people around you will be more supportive.

    ReplyDelete
  3. TheHumbleWayfarer:
    Wslm..
    Yes, it's a serious misunderstand who make most of the peoples afraid of Islam or even worst. There's facts show that china have more important history about Islam which is sahabat Nabi Muhammad SAW went to china to spread Islam ever since Hijrah.

    Most of the time I am just ignore them, but at the same time I also worried these misunderstand may make people stay away from Islam..

    ReplyDelete
  4. Hajar:
    Wslm...

    At least I am inform them already that I'm a Muslim. It's important because there's many case happened that while muallaf passed away, only then they know actually their son is muslim.. Till happened misunderstand and conflict that Pej Agama want to take away their son's dead body with force.

    ReplyDelete
  5. don't worry Ikhwan, i also faced the same problem when i first converted to Islam. my friend taught me to kiss their hands even they dislike about my conversion during the early stage, sooner or later they accepted me eventually. my mom opened up her mind when i showed her the "Syahadah" program aired on TV1 during Ramadhan, it's a documentary about the Chinese muslims in China. my mom told me she never knew there were so many Chinese muslims in the mainland and their population simply amazed her. i hope they will schedule the program for this year's Ramadhan and maybe you can show it to your mom too.

    although my parents haven't converted to Islam yet, but i'm thankful to Allah for our progress so far. right now i'm not staying with my parents anymore but as far as i'm concerned, i've never heard them fighting ever since i converted 4 years ago because we used to have serious family dispute before this, and most of their conflicts revolved around issues at the same working place. but ever since my conversion, my parents were no longer working together like they used to and now only my father works at my uncle's office with higher wages and my mom has become a housewife. i think this is the reason why they have ceased fighting and i really think that my conversion to Islam has changed a lot of things, even their career changes were part of God's destiny i'm sure.

    the relationships with my parents seem to get a lot better, and last but not least, they have become freethinkers and no longer eating pork. for me, this success is not something that can be easily achieved. like you said, we should pray and only resort to God during both happy and difficult times. no matter what happens, please don't take this the wrong way. i think what your mom said about the commit suicide shows that she really loves you, of course, i'm sure she said it merely out of anger and didn't mean it seriously. don't worry, everything is going to be alright because only time will tell, you just gotta be strong and never lose your faith in God.

    ReplyDelete
  6. Btw, we are malays salute you highly due to your situation being a muslim coz you gained it in a hard way. Unlike us, we are muslims becos we inherit it from our racial descent. How lucky we are and how luckier you are as you got 'hidayah' after searching for it. Meaning your sins are zero starting from the time u embraced Islam. Meaning also youre my and muslims realtives starting from that time. About testings in life 4 sure all muslims will be facing thems. BTW it is the way Allah swt wants us to always remember him and to diminish or reduce our sins. Cos Allah swt generosity overrides his fury.About some of Malay perception pursuant to yourself just put it aside. Frankly speaking from my experience, many of them are quite amazed how could u become muslims. So, they just guess maybe you want 2 get married with malay coz they just depend on their previous experiences.Actually the main thing/answer is hidayah and you re among selected people to be in this way of life.

    insani62

    ReplyDelete
  7. Wong Chien Fui:

    Congrats to you because your family have been open their heart a bit day by day. Somehow I am impressed with your family because they have been stop eating pork. Only Allah swt can open their heart..

    Now my family is only get a little bit better, because they accepted me as Muslim. Just sometime they also ask me few question about Islam. Mostly come from media which lead to misunderstand.. But all I can do is just silent, as long as I know they are not forbid me to being as Muslim even though I can't open their heart.

    ReplyDelete
  8. insani62:

    Thanks for your comment.. I did think about why there's people born to live in Muslim family, and others not. Finally I found the answer is no matter what race we are or which family we living, we still have the "test" from Allah swt whether we want to "Beriman" or not.

    Allah swt Maha Adil... I am appreciate it very much that Allah swt wipe away my sins before I'm become muslim, because I really don't know the right and wrong thing before I knew Islam. Even there's a lot difficulty to live as chinese muslim, including family, relationship with sibling, jobs, perception from chinese community... I'm still struggling to live in way of Islam.

    I am not mind anymore if there's anyone ask me the same question again, whether I become Muslims is because of marriage or not... Because I know only Allah swt understand my Decision..

    ReplyDelete
  9. thanks Ikhwan, i think one of the reasons might be i'm the only child in my family and adding on that i'm staying far away from them. yes sometimes they do ask me to go home and dining with them, i guess that's the reason why they are wiling to sacrifice not to eat pork anymore. another reason because i used to tell them all the nasty facts about eating pork from the scientific point of view and at the very same moment a few of my relatives caught stroke and had a very high cholesterol level due to eating pork too excessively, i supposed my parents are pretty health conscious about this matter.

    i think the biggest success in my life is that my parents sent away all the idols and cult images without actually forcing them to do so, since then they've become freethinkers. but i'm worried about my parents because they are still drinking beers and alcohol such as Yomeishu every now and then. i hope one day they will realize and leave all the bad habits behind...

    don't worry Ikhwan, i reckon every muslim or muallaf will go through the same tests and evaluations before being truly accepted by God. it's just a matter of time and patience, i wish all the best for you and your family.

    ReplyDelete
  10. salam bro,

    I think you are the lucky few to have found Islam (fisrt then marriage). In my case Im a born Muslim and like most Malays we took Islam for granted. We are proud to call ourselves Muslim but most of us never follow what god command us to do. However I was lucky that along the way I rediscover Islam. My wife too is a Chinese and just like you, she found Islam before we got married.
    Anyway my bro just be patient cos god works in a misterious way.

    ReplyDelete
  11. May Allah bless you and your family . I hope one day your mather will open her heart to accept Islam too . Aminnn

    ReplyDelete
  12. wong chien fui:
    congrats to you because you are success to persuade your parent, it's really not easy task to do so. I only can try to treat them well but at the same time I am very careful with syariat Islam. Thanks for your wish...

    Mustakim:
    Yes I do think Allah swt have been give me Hidayah and Jodoh. I think met Islam before marriage is the way of Allah swt let us live better, because after reverted it's hard to live alone as muslim and without support from others.

    inamoto_yoi:
    I do pray so, Amin...

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah pujian-pujian untuk Allah Taala.

    Dari kecil saya memang telah ada impian untuk berkahwin dengan orang cina. Saya suka menguasai banyak bahasa dan masakan.Kini adalah tahun ke-6 saya masih menunggu teman lelaki saya.Namun yang memberikan hidayah hanyalah DIA.Jauh disudut hati saya, memang saya berdoa agar teman lelaki saya dikurniakan Allah dengan nur petunjuk. Dalam pada itu, demi untuk menjadi mukmin sejati, sangatlah banyak cabaran yang kadangkala membuat saya hampir berputus harap.Namun atas bimbingan guru saya yang alim, maka saya masih bertahan dengan izin-Nya.

    Untuk memberi hikmah dan panduan kepada orang lain, maka guru saya mengatakan, perkara pertama...saya sendiri yang mesti menjadi baik dahulu.Apabila kita baik aklak dan amalan, maka dengan sendirinya orang-orang sekeliling akan dapat mengambil hikmah dan tauladan.

    kini saya berusaha menjadi muslimah sejati bukan hanya cukup dengan menutup aurat tetapi lebih mementingkan makanan rohani.Kerana jika tidak diberi makan (zikir,solat..etc), maka timbullah iri hati, berprasangka buruk, dendam, tamak, merasa benar diri, sombong dan berbagai lagi.

    kepada sahabat-sahabat, mari kita berlapang dada menjalani takdir Allah ini, kerana sesungguhnya kita telah dipilih untuk menerima takdir Ilahi ini. hanya satu yang ingin saya ingatkan untuk diri saya dan sahabat2...''sabar''...

    memang pelajaran sabar ini selalunya menyakitkan,,tetapi..hasilnya pasti amat manis..:))

    Laila Sabila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Laila Sabila, bagaimana keadaan suadari skrg? Masih menunggu teman lelaki saudari?

      Delete
  14. apabila mendengar ada 'saudara baru' tak kira la di negara mana, maka saya pasti akan terharu terasa seolah-olah ada pertalian saudara.Jadi jangan bimbang segala kata-kata sekeliling, ambil ia supaya menjadi pembakar semangat untuk lebih mengenali Pencipta kita.

    jika susah untuk mengenal Allah, kenal lah Rasulullah dan semua alim ulama(berkawan dan membaca kisah a;im ulama).....kerana mereka sangat arif dan kenal akan Allah, pasti nanti kita kenal Allah jua InsyaAllah.

    Bumi Allah ini sangat luas. Jadi lakarlah dengan sebaiknya. Sebaik-baik lakaran adalah lakaran
    Allah' dihati umat manusia..:p

    Maaf jika ada yang tidak berkenan, kerana saya ini hanyalah manusia biasa yang sering melakukan kesalahan.

    Laila Sabila.

    ''Ya Allah, semoga Engkau berikanlah ketabahan dan dipermudahkan jalan untuk saudara-saudaraku ini dalam meneruskan kehidupan yang mencabar,murahkanlah rezeki, kurniakanlah keluarga yang harmoni serta diberi kesihatan yang baik demi untuk puji dan memujaMu ya Allah'' .amin ya rabbal alamin.

    ReplyDelete
  15. Laila Sabila :

    Walaikumsalam..
    Cerita kamu teringat apa yang berlaku antara saya dan isteri. Isteri saya telah pun menggunakan masa selama 4 tahun untuk menunjukkan kepada saya jalan yang menuju Islam. Dia tidak pernah memaksa saya menerima Islam, malah dia menjelaskan kepada saya apakah Islam sebenarnya sikit demi sikit.

    Dia juga berdoa kepada Allah swt bahawa sekiranya dia mempunyai jodoh dengan saya, mohon izin Allah swt membuka hati pintu saya menerima Islam. Akhirnya selepas bertahun-tahun saya mencari kebenaran, Islam terkandung semua jawapanya yang diberi oleh Allah swt Pencipta Semesta.

    Bersabarlah, semoga Allah swt akan membuka hati pintu teman lelaki kamu. Kerana ia merupakan ujian Allah swt kepada hamba-hambaNya..

    ReplyDelete
  16. Laila Sabila :

    Terima kasih atas komen kedua, amat menginsafkan.. ; )

    ReplyDelete
  17. Well.....im having big dillema here. Im a malay, but my taste for girl is only chinese....Hard for me to explain, but i assume it is my natural taste or maybe the eye that fascinating me the most...

    But its hard to find any chinese mualaf girl...i have no problem looking for chinese nonmuslim girl, but the question in doubt later, is she willingly revert sincerely because of god?

    ReplyDelete
  18. apa yang orang nak kata tu, katalah apa pun. jangan peduli. yang pentingnya kita ikhlas. nak kahwin dengan siapa tu, bukan penting. ikhlas masuk Islam, ikhlaslah. Orang luar tu, dia pandang yang zahir saja. yang nampak kat depan mata.
    pentingnya ikhlas. ikhlas itu bermaksud kita lakukan apa pun dengan 'kerana Allah'. bukan dengan niat yang selain dari itu.

    ReplyDelete
  19. seijiseimura84 :

    oppss I forgot to reply u so sorry.. Well it's depends on your jodoh, if you got jodoh with chinese Insyaallah she will revert sincerely..

    ReplyDelete
  20. Mohd:

    Betul, keikhlasan dan ketakwaan tidak dapat dilihat dengan mata kasar, sebaliknya hanya Allah SWT Maha Mengetahui setiap gerak geri hambanya..

    ReplyDelete
  21. assalam saudara,

    to tell u the truth, u are very, very very lucky that Allah lays Hidayah on u. i have a special friend who has been around us (Muslims), yet so weak to face the family. before me, he had spend 7 years trying to learn about Islam and befriended one Muslim girl. they saperated after he confessed his intention towards Islam, the parents cried and his loyalty to them stopped him. after 5 years he wondered alone, he met me and then confessed he has feeling for me as i am a Muslim girl. he told me that he promised himself the girl was the last but after he met me, he wanted to be close to me, he liked me. now, after almost 2 years i'm still trying to convince him about Islam. he is in blues again. we stopped seeing each other as he said, he could not dissappoint me like what happen to the girl before me as well as he can't face the family obstacle anymore. it breaks my heart into pieces. we still contact each other via sms. i once told him, if he has to leave and follow the family's choice as they started to match him with another girl, he should not let the interest dies just like that. he can break my heart by leaving me behind, i'll learn to accept and redha. but to see him got lost further and further away from this path? i fall flat on the ground to see him walks away just like that and i couldn't do anything more to make him come closer to this path. I keep on praying and praying and praying that one day Allah leads him back to Islam. and if we are destined to be together, he shall find his path back to me again, with Allah's will. amin. those who succeeded in their journey finding Islam are those who are very very very lucky. Allah gives the light on them. i am in grief knowing that he is not yet one of the lucky person. i'll keep on praying. i might give up on him but i will never give up on Allah. it is a test on me too as a Muslim.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum wahai Saudaraku.

    Apa khabar? Walaupun kita tak pernah kenal atau bersua, saya harap kamu sehat sentiasa di samping orang-orang tersayang. Saya sebagai seorang Muslim sejak dari lahir lagi merasa agak malu membaca blog kamu. Tak pernah saya membaca tulisan atau cerita sehingga menitiskan air mata.

    Saya sentiasa merelakan perkara-perkara hitam celaka melanda saya. Walaupun bersekolah agama dan dididik tentang tanggungjawab saya sebagai seorang Muslim di bumi Allah S.W.T sejak dari kecil lagi, saya sentiasa lupa tentang kewujudan-Nya. Tak terkata betapa tebal muka dan malu saya mendalami kesah hidup kamu. Berjuta-juta perkara buruk yang telah saya lakukan di alam Allah S.W.T ini. Tak tersanggup untuk saya gambarkan betapa besarnya dosa-dosa saya. Kadangkala saya merasa hidup saya di sini hanya sia-sia. Kadangkala saya merasa lebih elok jika saya mencabut nyawa mengerat tangan saya. Kadangkala saya merasa tidak ada seorang pun yang mengambil kira, termasuklah si Dia. Astaghfirullah. Sudah menjadi lumrah saya untuk melupakan-Nya pabila senang, dan hanya mengingati-Nya pabila susah terhuyung-hayang. Saya berhijrah dari Borneo ke Kuala Lumpur dengan harapan untuk berjaya. Untuk hidup senang. Untuk punya wang yang melimpah-limpah. Tapi disebabkan sifat malas berhati busuk berhasad dengki yang tak pernah henti, saya tidak mempunyai pekerjaan dan tiada hala tujuan. Hanya penganggur yang berharap akan bantuan ibu bapa. Mereka tidak pernah berputus asa dengan saya. Tahun ini sudah masuk 24 tahun mereka membelai membesarkan saya. Hanya Allah S.W.T yang tahu betapa saya sayangkan mereka berdua. Kadangkala pada waktu malam seperti ini saya akan terkenangkan kampung halaman sehingga menangis kelam tak terdaya. Tanpa sedar mata saya berkaca. Ketika itulah baru saya terkenangkan-Nya, tapi tidak juga berbuat apa-apa. Ada hari saya merasa ingin bertaubat, tapi semuanya hanya kata-kata besar yang meninggi diri.

    Tapi apabila membaca tulisan kamu, saya sedar betapa bertuahnya saya kerana sokongan ibu bapa yang tak pernah lelah. Jauh di sudut gelap hati saya, saya tahu Allah S.W.T masih lagi sayangkan saya. Mengapa? Kerana saya maseh lagi berada di sini.

    Saya harap kamu dan saudara-saudara Muslim saya boleh ringankan tangan dan berdoa agar saya mendapat pedoman, hidayah, dan petunjuk daripada Allah Yang Maha Besar. Tunjukkan jalan yang lurus. Jauhkan perasaan putus asa. Jauhkan perasaan kecewa. Jauhkan perasaan gelap gelita. Jauhkan perasaan tersiksa.

    Akher kata, terima kaseh berjuta-juta tak terkata buat kamu wahai Saudaraku kerana sedikit sebanyak telah menyedarkan saya menginsafkan saya. Betapa besarnya kuasa Allah S.W.T kerana telah menemukan saya dengan blog dan coretan hidup kamu yang serba indah permata pada pagi yang sepi ini. Saya harap kamu tak akan berhenti berkongsi kesah hidup kamu yang serba wangi. Seakan butiran bintang yang memberikan saya panduan untuk terus melangkah. InsyaAllah. Terima kaseh tak terhingga buat Saudara.

    Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengetahui, tunjukkanlah hidayah kepada hamba-hambamu yang maseh tak mengerti, terutamanya si aku yang kerdil yang tak pernah bersyukur ini.

    Assalamualaikum untuk Saudara.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum
    Bro, kalau orang kata bro masuk islam kerana kahwin melayu, kalau yang mengatakan tersebut orang muslim bro boleh tanya balek kat dia? Salah ke kalau masuk islam kerana kahwin? Dulupun ramai sahabat yang berkahwin dengan bukan islam untuk mengislamkan mereka. Tidak kisah apapun jalan hidayah yang penting pengisian masa selepas masuk islam, beljar dan amalkan islam dengan baik

    ReplyDelete
  24. Anonymous 1 :

    Walaikumsalam my friend. Please don't feel sad and depressed with what happened, because Allah SWT know the best for everything. Islam never ask muslim to leave parent, but this problem is more to cultural and tradition in society where muslim are always being criticized as betrayer of race.

    Insyaallah, if he is still finding God and truth, he will be embrace Islam at all cost no matter what. I have seen a lot of different people view about Islam, some of them just walking around Islam because they still doubt about the clarity of Islam, and also some of them know a bit only about Islam but they willing to embrace Islam with full effort in facing every difficulties. Only Allah SWT know whether who is the one who willing to accept Islam and Allah SWT as the only GOD.

    I am totally agree with your opinion and intention. No matter where he goes, we should pray to Allah SWT that one day he will get Hidayah Taufik. Only that is the priceless gift for him and us... Allah SWT is always giving us challenges to see whether we are still Beriman or not. Insyaallah, you will received good news one day too.

    ReplyDelete
  25. Anonymous 2:

    Walaikumsalam saudaraku...

    Apa yang saya menulis adalah sekadar berkongsi pengalaman saya sebagai muallaf, bagaimanapun terima kasih atas komen dan pandangan saudara terhadap blog saya.

    Ibu yang mengandung kita selama 9 bulan, bersusah payah menjaga perut dan bersalin dengan perit yang tak terkata. Membelanjakan segala usaha dan duit untuk membesarkan kita.. Sebab itu Islam sentiasa menyuruh kita berbuat baik kepada orang tua.

    Kadang2 saya juga bertanya kepada diri sendiri kenapa ibu bapa saya bukan orang Islam? Mereka sering bersoal atas kenapa saya meninggalkan istiadat dan upacara keagamaan, tetapi saya tetap redha atas takdir Allah SWT. Kerana sebagai hamba Allah saya tidak mampu memilih siapakah yang akan menjadi ibu bapa sebaliknya menghormati dan menghargai mereka.

    Semoga saudara boleh teruskan perjuangan di KL, Allah Maha Melihat lagi Maha Mendengar. Menjenguklah mereka sekiranya ada masa lapang.. Kerana Ibu Bapa jua yang paling dekat dengan kita selain Allah SWT.

    ReplyDelete
  26. Cik Mu :

    Walaikumsalam Cik Mu...
    Itu adalah pandangan daripada segelintir orang sahaja dan saya tidak ingin bertengkar dengan mereka hehe.. Saya rasa diam adalah jawapan yang terbaik.

    ReplyDelete
  27. Assalammualaikum saudara ikhwan...

    saya rase berbangga dgn iktikad saudara memeluk agama islam yg suci ini..saya rase berbangga sgt2 jika ada bangsa lain yg mendapat hidayah dari Allah s.w.t ini.. Saudara dn mualaf2 lain adalah golongan yg teristimewa..
    saya pnh jua terbaca tentangan2 yg hebat diterima oleh seseorg bile dia convert ke Islam berbgai cerita..ada yg boleh terima..ada yg sampai x mngaku anak, x ngaku adik beradik..tp jika kita semak semula ttg ajaran agama Islam..Islam sendiri xpnh mengajar umatnya untk memutuskan silaturahim wlu kita berbeza agama..malah kita hndaklah saling hormat-menghormati, kasih sayang seorg ibu dn bapa xkan terputus wlu berbza agamakan..

    Pada pndpt sy..bila seseorg telah yakin n sepenuh hati nak cnvert ke agama islam..ia seolah berjihad ke jalan Allah..dalam mencari keredhaan -Nya,dalam mendalami ilmu dan amalan2nya..Semoga kita sentiasa di bawah rahmat Allah.s.w.t dan ditetapkan iman agar kuat dn tabah dalam mnghadapi ujian-ujian-Nya

    Saya rasa berbangga sangat2 jika dapat menambah kenalan dari golongan yg muallaf nie...selain dapat berkongsi ilmu, kita dapat sama2
    mengeratkan persahabatan....salam dari saya (sekadar menumpang bercorat coret di blog saudara)

    ReplyDelete
  28. seijiseimura84;

    hahaha kelakar gila ko ni. aku baru lpas rasa nak nangis insaf baca komen diaorang ni tetiba terbaca komen ko plak rasa nak berguling2 aku senak menahan ketawa.

    betulkan niat tu dulu bro. klu ada jodoh insyALLAH dipertemukan. ingat segala matlamat akhir even klu nak mencari kekayaan ataupun jodoh letakkan pada mencari keredhaan ALLAH s.w.t barulah disusuli dengan berkat. cari redha dapat berkat. simplekan formula dia.

    klu nak ikutkan taste and preference, tak fikir apa matlamat akhir dia, takut2 buat aniaya pada anak orang. dah perempuan chinese tu sanggup nak ikut kita, tapi disebabkan takda redha ALLAH yang menyusul dalam perkahwinan, masalah pula yang timbul. apa akan jadi klu perempuan chinese tu keluar balik dari ISLAM disebabkan dia benci kita sebab bercerai dan tak serasi. apa pula fikiran mak bapak dia. dahlah susah nak terima kenyataan anak perempuan comel dia dah revert masuk ISLAM, pastu bercerai. mesti diaorang fikir ISLAM ni ntah apa2. aku cuba nak beri kan study case untuk ko fikir. follow formula yg ak beri tadi. nak buat sesuatu matlamat akhir sentiasa letakkan pada mencari redha ALLAH swt. barulah disusuli dengan berkat dan pertolongan dari YANG lebih berhak ke atas hambanya. nasihat untuk ikhwan ng juga.

    saya pn nak cari chinese juga sebenarnya huhuhu. *run

    ReplyDelete
  29. missermasarimas :

    Walaikumsalam... Terima kasih atas komen saudari dan perkataan "Jihad" tu teringat-ingat dalam pemikiran saya sehingga sekarang. Ya benar, apa yang saya berusahakan sekarang boleh dikatakan sebagai Jihad juga, kerana cinta kepada Allah SWT dan Muhammad SAW dan tidak sanggup melihat Agama Suci ini terus diputarbelitkan oleh pihak luar.

    Berbagai tekanan dan masalah dihadapi oleh muallaf, semua itu hanyalah ujian daripada Allah SWT. Apabila tertanya kenapa orang yang ingin memeluk Islam akan menghadapi cabaran, patutlah kita mengingati itu adalah ujian Allah SWT untuk menguji sejauh mana Iman kita.

    Sekiranya saudari ingin berkenalan dengan kawan2 muallaf boleh add saya kat fb... ramai lagi muallaf kat situ.

    ReplyDelete
  30. mae :


    Kalao mae nak mencari jodoh.. sila hubungi saya melalui email atau fb hehe, ramai juga kawan2 yang masih bujang..

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum...saya suka baca blog anda...dengan membaca blog ni, macam memberi sedikit harapan kepada saya...teman lelaki saya juga seorang cina, dia dari negeri China, dia kristian tapi sekarang sudah tidak ada agama. dia selalu tanya, kenapa islam tidak boleh buat itu, tidak boleh buat ini, kadang2 saya tidak pandai menjawab soalannya. saya bukanlah ahli dan pandai sangat tentang agama. dia sebenarnya juga percaya agama islam adalah agama yang paling baik tetapi masalahnya dia mau bukti Allah itu ada. saya sudah banyak memberi contoh kepadanya untuknya berfikir tapi dia tetap tidak puas hati. kadang2 saya rasa putus harapan jika dia masih lagi dengan pendirian yang banyak menyalahkan islam. saya berdoa dan berharap, jika dia memang jodoh saya, mudah2an dia diberikan hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT untuk memeluk ugama islam dengan ikhlas..bukan kerana saya..

    Lisa

    ReplyDelete
  32. Lisa :

    Walaikumsalam.. Terima kasih kerana sudi membaca. Mengenai kisah orang cina mendekati Islam memang sangat banyak halangannya terutama dari segi kefahaman. Saya juga ada beberapa email diminta buku2 Islam yang ditulis dalam bahasa cina. InsyaAllah dalam masa yang dekat saya akan menulis blog dalam bahasa cina juga, cuma masih memerlukan info yang tepat dan direct dari china.

    Ya benar, yang paling penting dia akan menerima hidayah dulu dan perkahwinan kemudian, kerana sebagai suami memerlukan asas agama yang penting dan iman yang kuat untuk membimbing keluarga.

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum

    interesting blog :)...it is my first time here.

    my ex bf is a chinese (buddhist)...his family is against the relationship and to make matter worse he is the only son . he is nice and all but he just can't bear to go against his family...

    reading your blog make me wish he put more effort like you...

    esp on how you work hard to maintain good relationship with your family especially your mother w/o deviating from islam's teaching really amaze me (e.g the chinese restaurant steamboat for cny celebration story :))

    but well...maybe i dun do much to convince him...and same like lisa i sincerely pray for him to fall in love with islam and the beauty of it...insyaalallah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam

      Chinese community putting more responsible and family traditions on sons, that's why it could be very hard in interracial marriage unless he love God more than anyone and anything... Then he will be understand that God doesn't create mankind in coincidence or just for fun, but everyone are born to pray and become the representative of God in managing our beautiful earth.

      I do pray that he will be accept Islam one day, and always remember the hidayah of Allah is always His right to give, insyaAllah :)

      Delete
  34. assalamualaikum.
    it's a nice blog. i wish this entry could be perform in chinese language. i wish there will have another entry explaining the islam, faith and marriage. so, i may help a friend to understand more better.

    perkahwinan bukan la hanya jalan untuk menyatukan kasih sayang buat seseoarang tapi lebih kepada penyataun kasih dan sayang pada sang pencipta..

    biggest wish: could be write in chinese language. (^_^)

    Thanks, bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam. InsyaAllah I will be writing an entry about marriage and faith.

      From my experience, actually marriage is the best way in maintain one's iman.

      Well... write the marriage entry in chinese language?

      Delete
  35. Assalamualaikum...sy suka blog nie..insyaAllah sy akn terus membaca ruang yg menarik ini dan sy berdoa semoga Allah memberkati kita semua dengan hidayahNya.jgn putus asa kerana Allah lebih mngetahui apa yg terbaik utk kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam, terima kasih kerana datang menjenguk blog ini... semoga Allah SWT sentiasa menunjukkan kita jalan yang lurus lagi benar.

      Delete
  36. Assalamualaikum..
    Thanks, satu perkongsian yang baik.. Saya sedang mengalami permasalahan dimana saya mempunyai teman lelaki berbangsa cina (non-muslim).. perkenalam kami lebih kurang 2 tahun, namun sy hampir berputus asa untuk menyampaikan islam. saya mengharap bantuan daripada kalian untuk membantu saya dalam menyebarkan islam.

    Ikhwan Ng:
    Saya kagum dengan isteri awk.. beliau x pernah putus asa, boleh beri saya sedikit pandangan dan tunjuk ajar.. saya amat2 memerlukannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam, mohon maaf terlewat sangat menjawab mesej sis.

      Isteri saya tidak pernah memaksa saya untuk memeluk agama Islam, sebaliknya beliau sentiasa mengajak saya berfikir tentang Pencipta dan agama. Dari situ saya menjadi lebih ingin tahu tentang Islam sehingga lah saya menemui kebenaran dalam Islam.

      Semua orang mempunyai pertemuan hidayah yang berbeza2, ada yang melalui pengaruh kawan2, menonton youtube, baca buku.. namun yang paling berkesan adalah jangan berhenti berdoa kepada Allah SWT dan juga berusaha menyampaikan mesej yang baik2 dan benar tentang Islam. Juga menjadi contoh yang baik sebagai orang Islam.

      Semoga cadangan ini dapat membantu.

      Delete
  37. Wanita ISLAM untuk Lelaki ISLAM....muktamad

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum...

    i've read most of your journey as a reverted muslim and i admire you a lot.

    I also have chinese non-muslim boyfriend, and im practically trying to get him closer to Islam but
    he still not convince that Islam is the true religion. Might be that Allah is trying to test me by putting me
    in this situation.

    Please pray for me...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..

      You may try to do it slowly, don't push him and let him understand Islam in whatever way he wish. Like reading books, watching youtube or you may bring him to meet any reverted friends you know, that would be better.

      InshaAllah I'll pray for you..

      Delete
  39. Salam ikhwan.. i just saw ur blog..i feel so relief after read ur story.. im proud of u that finally u tell ur parents about ur religion. Im a chinese muallaf too.. eldest daughter in my family.. but until now i still havent tell my parents about the truth because of they dont really like to hear anything bout islam. Especially my dad. Im only converted almost 1 year. this june 23. I just dont dare to tell them yet. I seldom hving dinner at Home. Normally just have some food at outside before going home. But Inshaallah i can tell them that i have embrace islam not because of anyone. But because of Allah.

    ReplyDelete
  40. MasyaAllah.. Nice. Saya teringin nak berkahwin dengan muslim cina. Hee

    ReplyDelete
  41. macamana cara terbaik utk mengajak/mempelawa(apa perkataan yg sesuai ya?) dia (lelaki chinese freethinker) memeluk agama Islam? Macamana cara terbaik nak dakwah dia? Dia sgt baik.. cuma tidak berIman..��. Dia pernah tanya saya mengenai arah Kiblat ummat islam solat..hurmm nampak mcm berminat dengan Islam..

    ReplyDelete

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...