Thursday, May 5, 2011

Muallaf? Saudara Baru? Reverted Muslim?



"Kamu tahu tak kenapa masyarakat sekarang asyik memanggil orang yang memeluk Islam itu sebagai 【Mualaf】?" I was met Syukhri at Putrajaya few months ago, due to lost in this never slept city I was late about 11pm to met him.

"Hmm.. Entah, ada apa-apa maksud sebalik itu ke?"
"Masyarakaat kini selalunya memandang orang yang bertukar ke agama Islam itu ialah orang yang ilmu cetek dalam perihal Islam, ada juga orang yang telah bertahun-tahun memeluk Islam tetapi ilmunya seperti baru memeluk Islam. Maka panggilan 【mualaf】itu diberikan kepada mereka..."

"Begitu nampaknya, patutlah pendakwah Cina yang terkenal itu akan naik angin sekiranya ada orang memanggil dia 【mualaf】."

Commonly there are 3 names in calling those not-born-muslim after embrace Islam.
-Muallaf
-Saudara Baru
-Reverted Muslim

Also, apparently this 【mualaf】have been caused few reverted muslim being annoyed and even telling others that "Saya bukan Saudara baru dah... Sudah menjadi Saudara lama..."

If refer to the Wikipedia website that edited openly by internet user, it means :

Dalam agama Islam, Mu'allaf adalah panggilan bagi individu yang bukan muslim atau bukan Islam yang mempunyai harapan masuk agama Islam atau orang yang baru masuk Islam yang imannya masih lemah.

Honestly, if someone is calling me as mualaf I will not feel angry at all.
Why? Hmm... If according to the Majalah Al Islam (Jun 2010) it have been explained the real meaning of mualaf and what role it play at Malaysia.

Click to enlarge picture

According to this article, Mualaf mean "Orang yang cenderung atau lembut hatinya kepada (menerima) Islam." So how can be this beautiful word transform into an insulting appellation? It even mentioned in at-Taubah ayat 60 sound as "wal muallafati  quluubuhum".

The problem is not the calling of "Mualaf" itself but how society in tend to perli reverted muslim no matter about knowledge or looks not so "Islamic"? It shouldn't happen at multiracial country that everyone have the choice to choose what kind of religion they want to embrace with.

Call me any name as you wish, because there are lots more annoying appellation waiting for me at non muslim society. Been 3 years reverted, I am keep walking very little steps on path of Islam, just like a kinder garden kid learning patiently in applying primary school exam huh?


I am still spending time in finishing my Iqra no. 6, not looking for any wonderful appellation but just keep Istiqamah in learning Islam. One small step for every single day, Insyaallah...

11 comments:

  1. satu kefahaman yang tidak betul dan tepat dan mereka yang memeluk islam hati mereka terguris. masa kini berapa ramai yang digelar muallaf boleh mengajar agama? ramai dan mojoriti muallaf inilah yang terlibat ramai di dalam dakwah...

    ReplyDelete
  2. Tak kisah sangat dengan tanggapan masyarakat born Muslim terhadap golongan mualaf, kerana belum tentu mereka yang Islam warisan itu lebih arif dalam ilmu Islam berbanding mereka yang baru memeluk Islam. Hakikatnya, lebih baru seorang saudara baru/mualaf yang ikhlas memeluk Islam itu, lebih kurang dosa-dosanya lalu lebih mudah masuk syurga berbanding mereka yang telah lama Islam dan lebih banyak dosa, bukan begitu?

    ReplyDelete
  3. saudara baru atau sudah memeluk islam sejak lahir bukan tanda ukur iman seseorang...bagi saya sekadar panggilan sahaja tu...iman dan takwa kita Allah yg Maha Tahu..kurang setuju jika kata iman muallaf masih lemah kerana jika lemah tidaklah mereka kembali kpd Islam kan?

    ReplyDelete
  4. Iman bukan diwarisi daripada ibu bapa atau keturunan kita. Yang penting adalah usaha kita untuk mengukuhkan keimanan di hati. Insyaallah anda akan jadi hamba Allah yang dirahmati dan dihasihi olehNya. Amin.

    ReplyDelete
  5. Actually this article is still not completed... However I will write part 2 as conclusion.

    ReplyDelete
  6. Ahmad Khairul Ikhwan Abdullah Jr. :

    Ya Saudara Ikhwan juga sebagai pendakwah yang berjaya..

    ReplyDelete
  7. UJ:

    Saudara baru ke lama ke... "Saudara Kita" hehe..

    ReplyDelete
  8. aliya:

    Reverted sering dipandang sinis oleh masyarakat, tetapi apa yang boleh buat hanyalah beristiqamah dalam belajar Islam.. Apa daya kita menutup mulut orang lain kan?

    ReplyDelete
  9. Anonymous:

    Benar, kerana Iman itu tidak boleh diukur oleh manusia. Hanya Allah SWT yang Mengetahui kadar Iman hambaNya..

    Orang-orang ” A’raab” berkata: ” Kami telah beriman”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: ` kami telah Islam ‘. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.

    Al-Hujurat : 14

    ReplyDelete
  10. Dubai Abaya Collection :

    Ya teringat lagu yang menyanyi tentang Iman tidak boleh diwarisi.. Semoga Allah SWT membuka hati pintu keluarga saya suatu hari juga, Insyaallah.

    ReplyDelete

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...