Tuesday, December 20, 2011

CHINESE REVERTED MUSLIM WEDDING


I would like to wish congratulations and Alhamdulilah all praises to Allah SWT that Ng Kuan Beng and Goh Yee Mei is getting hidayah and jodoh as well. May Allah SWT guide them and family to the straight path.

For more information about them, please visit this blogpost written by Firdaus Wong Wai Hung :

3 comments:

  1. alhamdulillah
    best..2x

    ringkas erk. zaman skrg klu ikutkan hantaran majlis apa semua klu takda rm20 ribu tak lepas. sampai terpaksa loan bank nak jadi raja sehari. lepas tu jadi hamba bank. datang surat tiap2 minggu notice2x.

    tulah masyarakat kita ni xfaham. ikut sangat kebiasaan tu.benda sunnah sepatutnya tak membebankan.

    as i commented on u friend blog.
    to be continued..

    ReplyDelete
  2. membebankan.
    tu pandangan org zaman skrg bila sebut pasal berkahwin.

    2.pandangan yg merbahaya, sebenarnya tetapi kesalnya kerana pernah terlintas difikiran sy. bukan disebabkan syarat sah berkahwin didalam Islam yg menjadi permasalahan tetapi kerana pandangan masyarakat, adat dan kebiasaan.

    3.mana tidaknya sy berikan situasi;

    4.
    tadika ->
    sekolah rendah/ tinggi hingga ke spm ->
    tingkatan 6 / matriks / kolej / ipt ->

    5. perkara no.4 adalah situasi biasa bagi generasi muda kat negara kita. katakan mrA melalui semua peringkat di atas. hendak melanjutkan pelajaran di menara gading bukannya percuma. maafkan sy tetapi zaman skrg ni klu nak buang air kecil pun kena bayar nak masuk public toilet. bukan main buang aje sembarangan. silap2 boleh kena denda sebab melakukan aksi panas ditempat awam.

    6.dalam bahasa kasarnya, nak kencing pun kena bayar skrg bukan leh lepas gitu jer. kehidupan berhutang adalah perkasa biasa sekiranya tiada tajaan ataupun convert full scholarships atau perjanjian khas.

    7.sy katakan begitu krn pengalaman. kwn sy ada yg masuk ipta melalui politeknik terpaksa menanggung beban hutang pinjaman pelajaran berjumlah puluhan ribu ringgit(40 ribu ke atas). pinjaman di kolej dan pinjaman di universiti. 2 kali pinjaman.

    8.sy tak mahu nak persoalkan yg itu. sy tahu ada parents yg terpaksa begolok gadai harta benda nak memandaikan anak, perkara begitu dalam sistem kapitalis seantero dunia adalah perkara yg dianggap biasa malangnya.

    9.yg sy nak persoalkan adalah perkara selepasnya. post study, what's next?

    10.bagi mereka yg telah bekerja, salary starting gitu2x, nak bayar loan itu ini, telah terbuka hati untuk berkahwin.. alhamdulillah.

    11.tapi, ada tapi yg susah sikit. yg membuatkan tersekat ni kerana adat dan kebiasaan, serta pandangan masyarakat.. sy tegaskan disini melayu bukan kerana sy racist tetapi kerana pengalaman. darah cina sy tak begitu kuat so kami terbiasa hidup dalam kebiasaan masyarakat melayu. (kaum yg lain boleh kongsi, sy nak baca)

    12.si polan si polan, anak dara cik mat tu dah nak nikah ler. eh berapa hantaran erk? soalan2 cepumas seperti ni yg selalunya boleh membuatkan pihak lelaki tersangkut kerana pihak perempuan akan merajuk sekiranya kita kata; abg hantar rm1 ribu je lah.

    13.self esteem si gadis akan merudum, disangkanya pihak lelaki tak appreciate. tambah masalah klu si gadis tu ada kelayakkan. ada tangga hantara. klu koleh hantarannya segitu, klu ipt lagi tinggi, sebagai contoh.

    14.di pihak ibu bapa jujur sy tak tahu apa yg mereka fikirkan, mungkin bersebab. mungkin hantaran tu adalah saguhati bagi mereka membesarkan anak, ataupun backup untuk mencukupkan mana yg terkurang sewaktu majlis. al maklumlah klu hidup dibandar ni kena pakai catering. klu nak masak sendiri kat taman jiran marah. satu majlis paling kurang rm10 ribu jamu dalam 200 orang congak.

    15.sy pernah tekankan kepada rakan2, kita bukannya nak bergolok bergadai bagi selepuk dalam sehari. kan lebih baik kita beri seadanya dan kemudian hari kita tak lupa kpd ibu bapa perempuan dan kandung kita. ni ada sesetengah kes dah bagi sampai berpuluh ribu sampai 99sen, lagi satu sen nak genap bulat lepas tu balik rumah parents setahun sekali.

    16.maafkan sy bukan sy nak bawak isu -ist2..2x kat belakang ni.feminist.sexist. no. yg sy nak tekankan adalah pandangan masyarakat. apa pandangan saudara ikhwan dan yg lain? mungkin yg dah berkahwin boleh kongsi...salam

    ReplyDelete
  3. Mae :

    Bagi saya, saya rasa Islam itu mudah sahaja... Sebab Islam tidak pernah mengharamkan tradisi dan hiburan selagi ia tidak melalaikan ataupun mempunyai unsur syirik.

    Masalahnya berlaku apabila pengurusan sistem gagal menangani hal rumahtangga, dan perkahwinan semakin membebankan sehingga segelintir masyarakat tidak mampu membayar "kos" yang tinggi dalam membina hubungan yang dihalalkan... Ia secara tidak langsung mencetuskan masalah lain pula.

    ReplyDelete

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...