Tuesday, July 17, 2018

Traffic Light Dakwah

Apabila non Muslim cuba bertanya "Kenapa Allah tuhan menyatakan sesuatu adalah haram.. Masih ada orang Islam yang melakukan perbuatan haram itu? Bukankah mereka patut turut kepada perintah dan syariat?"

Bila kita cuba jelaskan situasi ni kepada non muslim, bolelah cuba kiaskan dengan cara ni.

Hukum hakam dan syariat Allah adalah seperti undang-undang atas jalanraya, kita semua adalah pemandu kereta/hamba Allah.

Bagi Muslim yang telah mengenali hukum hakam Allah / mengenali maksud lampu isyarat, maka hendaklah mereka patuh kepada undang-undang semasa memandu di atas jalanraya.

Lampu merah - berhenti
Lampu hijau - teruskan memandu

Jadi apabila orang bertanya kenapa si dia yang muslim tak mematuhi syariat Islam / melanggar lampu merah.. Kita bukannya terus salahkan undang-undang / syariat Islam semata-mata. Kerana ia adalah kesalahan individu yang tidak mewakili semua muslim secara keseluruhan.

Juga tidak masuk akal apabila kita melihat seorang dua langgar lampu merah, terus kita mengatakan semua pemandu atas jalanraya bebas melanggar lampu merah.


Jadi cuba faham Islam secara menyeluruh dan bukannya melihat pada pemandu yang melanggar lampu merah sini sana semata-mata.. Biar berapa ramai orang langgar lampu merah pun, takkan terbalikkan erti lampu hijau dan merah / halal dan haram.

2 comments:

  1. Generasi terbaik dalam Islam adalah generasi pertama yg bersama2 Rasullah.
    And they are all reverts.

    ReplyDelete

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...