Friday, November 30, 2018

"Kalau tuhan wujud.. Siapa yg ciptakan tuhan?"


"Kalau tuhan wujud.. Siapa yg ciptakan tuhan?" Seorang kawan atheist tanya.

Apabila kita tengok tokong, kuil.. semua ada tuhan kan, you tanya siapa yang ciptakan itu semua tuhan dalam tokong, jawapannya mesti manusia yang reka, design luaran dia.. pastu manusia yang pasangkan dia

Tapi Tuhan dalam Islam, tak sama mcm tuhan dalam kuil, tokong. Cuba pergi tengok dalam masjid, mana ada patung tuhan?

Dalam Islam, Tuhan adalah Pencipta, kita manusia dan semua yang ada atas bumi, haiwan, segala yang hidup.. semua itu ciptaan Tuhan.

Tuhan dalam Islam, tiada permulaan dan pengakhiran. Dia yang mencipta segala2nya, termasuk dari alam semesta/universe tidak wujud sehingga Big Bang.. semua adalah ciptaan Tuhan.

Jika Tuhan yang mencipta segalanya.. pasti Pencipta tidak perlukan siapa-siapa untuk cipta dia diri sendiri, sebab Tuhan memang sudah Wujud, sebelum semua ciptaan yang ada.. dan segala ciptaan akan binasa, tapi tidak pada Pencipta. Pencipta tetap akan wujud sampai bila-bila.

Allah berfirman dalam al-Qur'an :

               

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
(Al-Baqarah 2:255)

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...