Monday, April 12, 2021

Cina kaa Melayu

 "You orang cina kaa melayu?"

Sebaik saja saya scan MySejahtera dan tunjukkan nama saya pada pekerja.. Dia terus tanya begitu. 
 
Terkedu sebentar. 

Terang2 nama saya tulis "Ikhwan" dalam MySejahtera ni.. Nak kata saya melayu, muka putih melepak.. Nak kata saya cina, nama pula terang2 tulis 'Ikhwan'
 
Last2 saya cuma senyum saja dan tidak menjawab apa, terus masuk ke kompleks.. Sebab benda yang sama ni pernah mak saya tanya 10 tahun yang lepas. You sudah jadi melayu tahu tak, dah masuk Islam senyap2 ni.. 
 
Saya cakap tak, saya cina.. mana ada jadi melayu.
Habis tu you tak makan oink2 kan, you tak sembahyang kat tokong lagi kan? Kalau mak sudah mati, you pun sudah tak mahu sembahyang kat upacara kan?? Haaiiyaa itu dah nampak you bukan lagi cina laa
 
Saya terdiam. 
 
Ada masanya masyarakat mentafsir sesuatu bangsa dengan cara sembahyang, gaya hidup, agama dan kepercayaannya. Bila saya cakap "saya masih cina", ia bermaksud saya seorang cina yang beragama Islam.. Tapi bagi orang lain mungkin tafsirannya adalah "Kamu melayu", kerana kamu bukan lagi mengikuti gaya hidup kaum cina. 
 
I cina atau melayu kaa.. bukan sesuatu yang harus saya debat untuk memenangi hati mana2 kaum. Yang penting I sudah memilih Islam, jadi I ingin hidup sebagai seorang Muslim.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...