Monday, November 23, 2020

En Ikhwan Chinese ke?

 "Maaf nak tanya sikit la.. En Ikhwan Chinese ke?"

Soalan yang kerap ditanya kepada saya apabila berurusan dengan pakcik2 makcik2. 

Ar ah kan.. Tengok pun tahu saya ni Chinese, dah la kulit muka cerah, mata sepet, cakap slang cina. Takkan nak claim saya ni Melayu?

"Ya saya Chinese, masuk Islam tahun 2008."

Saya tak marah pun. Entah kenapa ada orang yang sensitif lebih bila ditanya you cina ke, you mamak ke.. Terus sentap tak berhenti kerana iras muka mereka saja ala2 mcm kaum selain Melayu.

Allah jadikan manusia berbilang kaum supaya saling kenal mengenali, yang buat pecah belah ni manusia sesama kaum sendiri pun bikin puak2..

Bagi saya Chinese bukannya suatu benda yang aneh. Kalau dah memang Chinese semestinya saya akan mengakui kepada yang bertanya.. Sebab bagi Allah yang penting adalah akhlak dan ibadat bukannya pada warna kulit dan slang seseorang.


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...