"Lu 'Jip Huan' liao Ah?" (you sudah masuk Melayu ka?)
Soalan yang paling selalu orang tanya pada saya. Apa tidaknya? Bila orang tengok cina memeluk Islam saja, pasti akan melihat simptom2 ini terjadi kat kebanyakan cina muslim :
Makan macam melayu
Nama macam melayu
Cakap macam melayu
Hidup macam melayu
Yang paling last kahwin dengan melayu XD
Pada hakikatnya agama Islam bukan milik kaum melayu semata-mata, ia adalah agama yang universal. Sesiapa pun boleh menjadi Muslim sekiranya mereka berkehendak..
Saya kenal seorang kawan China yang memeluk Islam pada umur sekitar 18 tahun, bila saya cuba sembang dengannya tak boleh campur english/bm sangat sebab dia hanya faham bahasa mandarin 100% sahaja. Bagaimana saya nak mengatakan kawan china saya "masuk melayu"?
Ada juga segelintir cina muslim yang tak kahwin dengan melayu, tapi cina muslim yang berhijrah juga. Bagaimana saya nak katakan mereka masuk Islam sebab nak kahwin?
Sampailah sekarang makin ramai yang mengekalkan nama asal/cina lepas masuk Islam, macam mana nak cakap nama mereka macam melayu pula?
Cuma bezanya hidup atas syariat Islam, ada halal haram dan batas dalam segala urusan kehidupan. Tidak bererti kaum dan bangsa seseorang boleh ditukarkan sesuka hati..
Bukan masuk melayu, masuk Islam beb
Monday, April 22, 2019
Geram Geram
Bila tak puas hati, tidak senang hati atau geram je.. Laju taip kat FB status, whatsapp status, instagram pun letak gambar2 yang seperti mengisahkan situasi peribadi.
Ahh lega.. dah lepaskan semua geram kat media sosial, biar orang komen ramai2 dan "Like" status kita. Tambah2 kawan pun pakat mengata 'musuh' kita, lagi la rasa puas hati..
Tapi bila kita dedahkan terlalu banyak "suara hati" yang tidak tenang ini di media sosial, secara tidak langsung kita tengah membuka peluang kepada orang untuk menjatuhkan nama baik kita.. Ada je mata yang tengah perhati, screenshot segala pendapat kita, yang jauh lebih malang status yang berunsur negatif ini disebarkan secara meluas..
Hanya kerana meluahkan perasaan yang tidak tenteram.
Hamba Allah yang paling kuat bukannya manusia yang kuat melatah kat fb, media sosial. Sebaliknya adalah manusia yang pandai menjaga lidah dan juga "jejari" yang menaip sebarang pendapat/status. Bila hati terjaga daripada meluahkan segala pemikiran yang negatif, semestinya orang tidak dapat mencari kelemahan dalam diri untuk menjatuhkan kita.
Maka bila hati rasa tidak tenang.. Hanya luahkan segala-galanya selepas tunaikan solat, insyaAllah hati jauh lebih tenang daripada meluahkan kepada manusia yang tidak pernah sempurna.
"No Comment"
Terbaca seorang penulis fb yang sengaja tutup ruang komen, dia bebas menulis apa2 saja yang dia nak, tentang kehidupan, nasihat pasal rumahtangga, hal suami isteri, hikmah Islam. Yang anehnya ratusan shares, lebih seribu like tapi satu komen fb pun takde.
Bila baca turut rasa sungguh berbeza dengan post viral yang biasa lalui fb sebelum ni, mcm2 komen netizen tulisnya.. Kadang2 komen melampau banyak sampai tenggelam post asal, lg teruk kalau tuan fb pun join sekali bergaduh dalam komen.
Tenang.
Rasanya mcm membaca buku yang memang tiada ruang komen bagaikan bunyi gangguan yang lalu lalang.. Yang paling selesa takde sesiapa pun boleh tersilap taip kata2 yang menyakiti orang sehingga kena kecam, viral sehingga kena tangkap oleh pihak berkuasa.
Apakah kita terlalu rajin tinggalkan komen tanpa berfikir, ataupun selalu membaca komen yang begitu rendah akalnya sehingga kita pun terikut-ikut sekali?
Penulis fb yang saya baca:
https://www.facebook.com/firdausshakirin.25
Bila baca turut rasa sungguh berbeza dengan post viral yang biasa lalui fb sebelum ni, mcm2 komen netizen tulisnya.. Kadang2 komen melampau banyak sampai tenggelam post asal, lg teruk kalau tuan fb pun join sekali bergaduh dalam komen.
Tenang.
Rasanya mcm membaca buku yang memang tiada ruang komen bagaikan bunyi gangguan yang lalu lalang.. Yang paling selesa takde sesiapa pun boleh tersilap taip kata2 yang menyakiti orang sehingga kena kecam, viral sehingga kena tangkap oleh pihak berkuasa.
Apakah kita terlalu rajin tinggalkan komen tanpa berfikir, ataupun selalu membaca komen yang begitu rendah akalnya sehingga kita pun terikut-ikut sekali?
Penulis fb yang saya baca:
https://www.facebook.com/firdausshakirin.25
Tahu Tahu Tak Tahu
Masa sebelum kenali Islam, saya tak berani menghina mana2 agama termasuklah Islam kerana saya "tidak tahu". Saya langsung tiada ilmu mengenai sejarah Nabi dan Tuhan dalam Islam masa itu.. Jadi kenapa saya ingin menghina atas benda yang sendiri tidak tahu langsung.
Bila buka fb pada zaman sekarang, nampak seseorang "makcik professional" yang cuba mempersendakan Islam seolah2nya "semua tahu", padahal nampaknya cara penulisan lebih kepada mengejek segolongan manusia yang tidak pernah sempurna, sehinggalah cuba kaitan manusia yang serba kurang ini dengan darjat Nabi.
Adakah itu buat2 tak tahu ataupun memang tak nak tahu tentang kebenaran Islam?
Jangan samakan Nabi, utusan terakhir dengan manusia selepas wafatnya baginda.. Jangan sekali. Memang tiada lagi manusia yang diberikan wahyu Quran selepas ini, dalam kalimah syahadah semasa bersolat berkali2 mengucapnya.. Semestinya manusia zaman sekarang pasti ada kekurangan dan kelemahan, sehingga Allah menjadikan Nabi-nabi menjadi teladan kepada seluruh dunia.. Kerana manusia sering terlupa dengan peringatan Allah.
Semoga Allah melindungi keimanan kita dan jauhkan segala fitnah daripada Islam.
Aib Orang Aib Kita
"Dan barangsiapa yang menutupi (aib) seorang muslim sewaktu di dunia, maka Allah akan menutup (aibnya) di dunia dan akhirat”
(Hadits Riwayat Imam at-Tirmidzi)
Maaf cakap, bila saya buka FB baru2 ni.. Boleh kata 70% adalah mengenai aib orang atau paling dahsyat adalah aib tuan badan sendiri. FB seumpama jadi luahan segala aib yang ada..
Dari viralnya ustaz ceraikan isteri sebab nak kahwin dengan janda.. kariah Masjid hentam NGO, pihak masyarakat kritik pihak berkuasa kononnya tak mahir menjalankan tugas demi kepentingan peribadi.. sampailah hal rumahtangga pun siap upload gambar2 "orang ketiga", segala whatsapp message dan muka bekas suami sendiri.
Kami netizen bila dapat baca bab2 aib ni, tahu makan popcorn dengan buat fingers exercise je la.. Taip komen kritik sesuka hati tanpa mengetahui cerita sebenar langsung. Nak tahu macam mana sebab netizen memang orang luar daripada segala isu rumahtangga orang.
Kecoh macam mana pun keadaan di antara dua pihak, pasti ada pendamaian suatu hari jua.. Bayangkan bila keadaan dah makin cool, masing2 nak move on dah tapi aib masih tersebar jauh kat internet. Netizen siap printscreen, media buat tajuk sensasi utk dapat untung Ads, biar tuan badan tutup FB account sekalipun.. Aib yang tersebar sendiri dah tak boleh tarik balik. Tiada sesiapapun mampu padam segala cerita yang dah viral..
Sebab tu Islam suruh jaga aib orang, termasuklah aib diri sendiri.. Manusia hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai maruah dan imej, sakit hati mcm mana pun pergilah tumbuk dinding ke, buat solat tahajjud atau tulis diary ke.. Jangan sesekali tuliskan segala aib dalam social media.
Sakit hati macam mana pun, simpan jalan keluar untuk diri sendiri daripada segala keadaan.. Supaya kita dapat mencari penyelesaian dan pendamaian suatu hari jua. Bila rasa runsing dan helpless.. Carilah jawapan daripada al-Quran, hadis sahih.. Islam sebagai panduan kehidupan dalam segala penyelesaian biarkan bagaimana zaman berubah.. Bukannya cari jawapan daripada tentera bawang al-netizen.
Bila hati rasa geram, tutup la hp dan hentikan segala social media sementara.. Doakan Allah agar memudahkan segala urusan dan berikan jalan keluar.
Friday, November 30, 2018
"Kalau tuhan wujud.. Siapa yg ciptakan tuhan?"
Apabila kita tengok tokong, kuil.. semua ada tuhan kan, you tanya siapa yang ciptakan itu semua tuhan dalam tokong, jawapannya mesti manusia yang reka, design luaran dia.. pastu manusia yang pasangkan dia
Tapi Tuhan dalam Islam, tak sama mcm tuhan dalam kuil, tokong. Cuba pergi tengok dalam masjid, mana ada patung tuhan?
Dalam Islam, Tuhan adalah Pencipta, kita manusia dan semua yang ada atas bumi, haiwan, segala yang hidup.. semua itu ciptaan Tuhan.
Tuhan dalam Islam, tiada permulaan dan pengakhiran. Dia yang mencipta segala2nya, termasuk dari alam semesta/universe tidak wujud sehingga Big Bang.. semua adalah ciptaan Tuhan.
Jika Tuhan yang mencipta segalanya.. pasti Pencipta tidak perlukan siapa-siapa untuk cipta dia diri sendiri, sebab Tuhan memang sudah Wujud, sebelum semua ciptaan yang ada.. dan segala ciptaan akan binasa, tapi tidak pada Pencipta. Pencipta tetap akan wujud sampai bila-bila.
Allah berfirman dalam al-Qur'an :

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
(Al-Baqarah 2:255)
HALAU
Saya tengah sembang dengan Simon (bukan nama sebenar) mengenai al-Qur'an terjemahan, beliau tengah mencari terjemahan BM yang jenis ada rumi.. Kerana bahasa cina beliau kurang sikit dalam membaca. Sambil2 tu saya berkongsi tentang jika nak pegang quran jenis mushaf saja perlu ambil air wuduk terlebih dahulu.
"honestly bro...saya pernah buka Al Quran yg penuh arab kat kedai ...tapi halau dari bos kedai.."
Tetiba Simon beritahu saya pasal kena halau dari kedai buku Islamik. Saya kenal Simon melalui whatsapp dah hampir setahun, boleh kata semangat beliau dalam belajar Islam masih kukuh lagi.. Cuma beliau sentiasa menerima ujian sebegini sebagai seorang "cina".
Biarpun beliau dilayan seperti "najis" dan "kafir", dihalau keluar dari kedai buku.. Prof Taufik Yap pinjamkan senaskah quran terjemahan cina kepadanya membuatkan Simon masih bersemangat dalam belajar Islam. Sikap segelintir Muslim dalam menghina Simon sebegini akan membuatkan usaha dakwah terbantut, memang tak boleh bayangkan jika Simon terus putus asa mengenali Islam semenjak dihalau keluar begitu saja..
Andai kata melihat 'Cina' terpegang al quran pun.. Apa salahnya cakap baik2 dengan dia bahawa perlu ambil air wuduk dahulu, jika tak pandai ambil air wuduk maka hadiahkan senaskah quran yang hanya ada terjemahan sahaja kepadanya.. Supaya mereka faham dan selesa kerana datang dengan niat 'ingin tahu' dan bukannya nak cari masalah.
Semoga kita mengambil iktibar daripada kisah benar ni.
Friday, November 16, 2018
Saya Takut Nak Masuk Islam
"Saya takut nak masuk Islam.."
"Kenapa?"
Seorang Non Muslim whatsapp kepada saya, beliau rahsiakan nama sebenar sejak berkenalan.
"Saya banyak sangat dosa yang telah lakukan sebelum ini tanpa sedar, seperti makan minum yang haram, sembah pada taghut, percaya kepada khurafat dan banyak lagi.. Andai kata saya masuk Islam pun, bagaimana saya nak bersihkan semua dosa lalu yang saya sendiri tidak sedar ia adalah salah di sisi Allah?"
"Kenapa?"
Seorang Non Muslim whatsapp kepada saya, beliau rahsiakan nama sebenar sejak berkenalan.
"Saya banyak sangat dosa yang telah lakukan sebelum ini tanpa sedar, seperti makan minum yang haram, sembah pada taghut, percaya kepada khurafat dan banyak lagi.. Andai kata saya masuk Islam pun, bagaimana saya nak bersihkan semua dosa lalu yang saya sendiri tidak sedar ia adalah salah di sisi Allah?"
Thursday, October 25, 2018
Uncle Halim (English translation)
"Can you share with me why would you like to choose Islam as your religion?" I was asking the uncle in Chinese language, after we had settled his Islam registration procedure in Religion Office. I was being there with religion officers as their translator since uncle not well spoken in Malay language.
"Ever since I was a young man, I always ask about Islam with my Malay friends in the village. While now I'm getting older, age 60+.. Moreover I've become sick till admitted in hospital. So I don't want to hold my intention to be Muslim anymore." He added.
I was silent for a while.
Since I've started my blogging and dakwah journey in year 2008, there's quite a lot of circumstance involving reverted Muslim that I've deal with. But then till nowadays I still can't comprehend how guidance of God, Hidayah being gifted to the servants of Allah. Guidance to the truth is in the hand of Allah alone and no human being has any share in that, none of us may understand how Guidance works or even the main factor that cause someone to strive his life in becoming a Muslim.
The uncle who sat beside me has tattoo all over his body and arms, there's even smell of liquor from his mouth. However his mind is very clear and affirmative that he want to be a Muslim after I've asked a few questions.
Compared to the Chinese actors who casually good looking that always play as a "Reverted Muslim" role in Malaysian drama, wearing Jubah and recites Quran, hadith verses.. Ironically those actors not even Muslim in real life, they are solely playing the role as Mualaf without the spirit of Islam.
The matter of hidayah and heart is in the hand of Allah.
Those people whom we assume 'Islamic', often play a Mualaf in TV Drama don't end up to be a Muslim in real life.. While the uncle who accused as insane, running out of mind by his family members, is the one who declare with me that he would like to be a Muslim before the end of his life.
If Allah want to give guidance to whom He wills, none of us may stop it. All this while I'm just as a middle man who ease the process of syahadah process, while the greatest power of changing someone who lacks of knowledge about Islam into a Reverted Muslim who strive for their faith, is in the will of Allah
Guidance to the truth is in the hand of Allah alone and no human being has any share in that, as Allah said to His Messenger (peace and blessings of Allah be upon him) (interpretation of the meaning):
"Indeed, [O Muhammad], you do not guide whom you like, but Allah guides whom He wills. And He is most knowing of the [rightly] guided.”
[al-Qasas 28:56]
Uncle Halim bin Abdullah already back to rahmatullah after 6 months of recited shahadah.. May Allah bless him with jannah.
Uncle Halim
“Boleh ceritakan sikit kenapa kamu ingin memeluk Islam?” Saya tanya dalam bahasa mandarin kepada seorang uncle yang baru selesai melafaz syahadah di Pejabat Agama. Saya berada di sebelahnya sebagai penterjemah bahasa.
“Saya sejak muda lagi sudah teringin sangat masuk Islam, dulu saya selalu bertanya tentang Islam dengan kawan2 melayu di kampung cina.. Sekarang ni saya pun sudah tua, umur 60 lebih. Baru-baru ni saya jatuh sakit sampai masuk hospital.. Jadi saya tak mahu tangguh lagi niat saya menjadi orang Islam.” Uncle jawab.
Saya diam sebentar.
Semenjak aktif dalam dakwah dan blogging pada tahun 2008, berbagai ragam orang dan situasi pengislaman pernah saya jumpa. Tapi sehingga kini saya masih tak faham bagaimana hidayah taufik dikurniakan kepada hamba Allah.. Ia merupakan rahsia Allah, tiada seorang pun faham bagaimana caranya diberikan ataupun apakah penyebab yang mencetus niat seseorang begitu gigih menjadi Muslim.
Uncle yang berada di hadapan saya ini mempunyai tattoo penuh di lengan dan badannya, bau arak yang amat kuat dari mulutnya, namun pemikirannya sangat faham apa yang saya cuba tanya, kenapa ingin masuk Islam, sejak bila.. Uncle dapat jawab dengan sebaiknya.
"You pun faham macam mana masyarakat cina kita kan? Keluarga paling pantang melihat anak lelaki masuk lslam, kata kita ni lupa akar umbi, 'masuk Melayu' bagai.. Sekarang saya sudah lega lepas jadi Muslim, biar saja apa orang mahu cakap. " Uncle beritahu saya lagi.
Berbanding dengan artis cina yang handsome, segak.. sering berlakon sebagai ‘mualaf’ dalam drama, ayat quran dan hadis sering dibaca menurut skrip drama.. Pada hakikatnya ia hanya lakonan semata-mata, biarpun gaya dan pertuturan penuh ‘Islamic’, artis berikut tetap memilih status Non Muslim dalam realiti hidupnya.
Soal hidayah dan hati adalah urusan Allah.
Orang yang kita melihat dengan mata kasar bahawa beliau penuh potensi memeluk Islam, memakai jubah dan sering tertayang dalam skrin drama, akhirnya tidak menjadi Muslim jua.. Uncle yang dituduh sebagai gila, kurang siuman depan mata saya ini.. pula mampu menjawab dengan penuh sedar bahawa sebelum dia meninggal ingin kembali kepada Islam.
Sekiranya Allah kehendak mengurniakan hidayah taufik kepada seseorang hamba, tiada sesiapa pun dapat menghalangnya. Selama ini saya hanya mampu mempermudahkan proses pengislaman seseorang, namun kuasa menarik seseorang yang jahil kepada pangkal Muslim.. Ia tetap ketentuan daripada Allah SWT sahaja.
Allah SWT berfirman:
اِنَّكَ لَا تَهْدِيْ مَنْ اَحْبَبْتَ وَلٰـكِنَّ اللّٰهَ يَهْدِيْ مَنْ يَّشَآءُ ۗ وَهُوَ اَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِيْنَ
"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam)."
(QS. Al-Qasas 28: Ayat 56)
Uncle Halim bin Abdullah telah kembali kepada rahmatullah 6 bulan selepas mengucap syahadah. Semoga Allah tempatkan Uncle Halim di syurga firdaus.
Wednesday, September 26, 2018
"Kenapa orang Cina susah masuk Islam?"
"Kenapa orang Cina susah masuk Islam?"
Ye la mesti la susah, ingat senang ke nak tukar nama cina kepada nama "Melayu", hentikan segala tabiat buruk, tidak lagi ambil minuman keras dan makanan haram.. Tambah2 kena marah dengan keluarga, dikata anak derhaka, bagai kacang lupakan kulit pergi hidup seperti kaum lain.. Silap2 kena halau keluar terus daripada pintu rumah.
Dipandang serong oleh masyarakat Non Muslim kerana identiti dan agamanya, silap2 dikritik oleh Muslim juga kerana atas sangkaan itu orang cina mesti sebab mahu duit, hak istimewa dan mahu kahwin saja.. (Padahal takde pun hak istimewa selepas memeluk Islam kerana "cina tetap cina", dalam cip Kad Pengenalan tetap JPN menyimpan nama asalnya untuk mengelakkan kekeliruan bangsa biarpun dah tukar nama atas I/C)
Tapi kenapa masih ada makin ramai orang Cina memeluk Islam? Jika begitu susah nampaknya..
Kerana orang Cina juga merupakan hamba kepada Pecipta yang Maha Esa, Cina pun mempunyai naluri mencari-carikan jalan yang menuju kepada Tuhan. Kembali kepada pangkal jalannya dan terus beribadah menurut apa yang diperintah olehNya melalui al-Qur'an dan sunnah rasulullah.
Meskipun cakap BM pelat bibirnya, mata sepetnya dan tak tahan makan pedasnya.. Allah tidak menilai seseorang dari segi luarannya melainkan keimanan dan amal ibadat dalam dirinya.
Orang Cina tak susah masuk Islam, yang susah dan menyusahkan adalah datang daripada sesama manusia sendiri sahaja.. Maka teruslah bertawakal kepada Allah yang Maha Esa.
Tukar Tayar
Minggu lepas pergi tukar tayar kereta, lepas deal dengan foreman.. Tauke pun suruh saya duduk dulu dalam kedai.
"You mahu tayar apa brand punya? Itu tayar belakang sudah boleh tukar lo."
Haish.. Kenapa tauke ni cakap BM dengan saya? Saya pun layan je la balas dengan BM juga, bagitahu nak tukar brand apa, buat sekali balancing aligntment bagai.
Dok tunggu setengah jam.. Foreman pun datang cakap dengan saya " 老板好了 (sudah siap boss) " tauke terus muka terkejut tengok kami, pastu bisik dengan staff kat belakang lepas buat bayaran "dia tahu cakap cina punya meh?? "
Walaupun tak pasti samada aura saya lain semacam ataupun penampilan, memang selalu ada kaum sebangsa cakap BM dengan saya. Last2 saya pun diam dulu dan tunggu orang mula bercakap dengan saya, kalau cakap cina.. Saya pun balas dengan bahasa cina. Kalau cakap BM saya pun layan je la cakap BM juga huhu. Apa boleh bikin?
Tuesday, July 17, 2018
Traffic Light Dakwah
Apabila non Muslim cuba bertanya "Kenapa Allah tuhan menyatakan sesuatu adalah haram.. Masih ada orang Islam yang melakukan perbuatan haram itu? Bukankah mereka patut turut kepada perintah dan syariat?"
Bila kita cuba jelaskan situasi ni kepada non muslim, bolelah cuba kiaskan dengan cara ni.
Hukum hakam dan syariat Allah adalah seperti undang-undang atas jalanraya, kita semua adalah pemandu kereta/hamba Allah.
Bagi Muslim yang telah mengenali hukum hakam Allah / mengenali maksud lampu isyarat, maka hendaklah mereka patuh kepada undang-undang semasa memandu di atas jalanraya.
Lampu merah - berhenti
Lampu hijau - teruskan memandu
Jadi apabila orang bertanya kenapa si dia yang muslim tak mematuhi syariat Islam / melanggar lampu merah.. Kita bukannya terus salahkan undang-undang / syariat Islam semata-mata. Kerana ia adalah kesalahan individu yang tidak mewakili semua muslim secara keseluruhan.
Juga tidak masuk akal apabila kita melihat seorang dua langgar lampu merah, terus kita mengatakan semua pemandu atas jalanraya bebas melanggar lampu merah.
Jadi cuba faham Islam secara menyeluruh dan bukannya melihat pada pemandu yang melanggar lampu merah sini sana semata-mata.. Biar berapa ramai orang langgar lampu merah pun, takkan terbalikkan erti lampu hijau dan merah / halal dan haram.
Bila kita cuba jelaskan situasi ni kepada non muslim, bolelah cuba kiaskan dengan cara ni.
Hukum hakam dan syariat Allah adalah seperti undang-undang atas jalanraya, kita semua adalah pemandu kereta/hamba Allah.
Bagi Muslim yang telah mengenali hukum hakam Allah / mengenali maksud lampu isyarat, maka hendaklah mereka patuh kepada undang-undang semasa memandu di atas jalanraya.
Lampu merah - berhenti
Lampu hijau - teruskan memandu
Jadi apabila orang bertanya kenapa si dia yang muslim tak mematuhi syariat Islam / melanggar lampu merah.. Kita bukannya terus salahkan undang-undang / syariat Islam semata-mata. Kerana ia adalah kesalahan individu yang tidak mewakili semua muslim secara keseluruhan.
Juga tidak masuk akal apabila kita melihat seorang dua langgar lampu merah, terus kita mengatakan semua pemandu atas jalanraya bebas melanggar lampu merah.
Jadi cuba faham Islam secara menyeluruh dan bukannya melihat pada pemandu yang melanggar lampu merah sini sana semata-mata.. Biar berapa ramai orang langgar lampu merah pun, takkan terbalikkan erti lampu hijau dan merah / halal dan haram.
Dakwah Express
Bila dakwah kepada non muslim.. Kita ajarkan Akidah dulu, baru masuk ke bab hukum hakam Islam.
Apa yang kita selalu tersilap adalah ajarkan "hukum Islam" dulu.. Do and don'ts in Islam. Kononnya "Dakwah Express", janji biar Non Muslim yang kita dakwah itu nampak dari luaran semuanya "suci, halal dan bersih", malah pada hakikatnya belum sempat lagi sentuh bab Pencipta kita adalah siapa, manusia berasal dari mana..
Andai kata kita telah berjaya mengajarkan seseorang Non Muslim mengikuti segala hukum Islam, makan yang halal dan jauhkan perbuatan yang haram.. Akhirnya mereka akan bertanya kita balik, "Saya susah2 tinggalkan semua benda haram, tapi apa yang saya buat semua ni untuk 'siapa'? Apa tujuan kehidupan saya selama ini?"
Sebab tu kita mulakan dengan Akidah dahulu, kenali Tuhan alam semesta.. Baru yakinkan mereka segala perbuatan adalah kerana menyerah kepada Allah, yakni makna "Islam":
"menyerah diri kepada Pencipta yang Maha Berkuasa dengan mentauhidkannya dengan penuh kenyakinan serta melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan larangannya. "
Bila dah faham erti daripada ayat "Islam" sendiri, baru boleh belajar cara hidup seorang "Muslim".
Apa yang kita selalu tersilap adalah ajarkan "hukum Islam" dulu.. Do and don'ts in Islam. Kononnya "Dakwah Express", janji biar Non Muslim yang kita dakwah itu nampak dari luaran semuanya "suci, halal dan bersih", malah pada hakikatnya belum sempat lagi sentuh bab Pencipta kita adalah siapa, manusia berasal dari mana..
Andai kata kita telah berjaya mengajarkan seseorang Non Muslim mengikuti segala hukum Islam, makan yang halal dan jauhkan perbuatan yang haram.. Akhirnya mereka akan bertanya kita balik, "Saya susah2 tinggalkan semua benda haram, tapi apa yang saya buat semua ni untuk 'siapa'? Apa tujuan kehidupan saya selama ini?"
Sebab tu kita mulakan dengan Akidah dahulu, kenali Tuhan alam semesta.. Baru yakinkan mereka segala perbuatan adalah kerana menyerah kepada Allah, yakni makna "Islam":
"menyerah diri kepada Pencipta yang Maha Berkuasa dengan mentauhidkannya dengan penuh kenyakinan serta melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan larangannya. "
Bila dah faham erti daripada ayat "Islam" sendiri, baru boleh belajar cara hidup seorang "Muslim".
Tuesday, June 26, 2018
Habis Madu
Terkilan juga apabila terdapat seorang dua wanita cina muslim yang diceraikan oleh suaminya bila dah "habis madu".. Mereka bawakan anak2 ke kelas agama fardhu Ain dan teruskan kehidupan sebagai Muslim.
Bila kami cuba bantu dan tanya khabar, baru diberitahu bekas suaminya jarang bersolat.. Maka jauh sekali bekas suami berikan bimbingan dan nasihat agama kepada pasangannya sebelum ni.
Apatah lagi ditinggalkan begitu sahaja selepas mempunyai anak tanpa alasan munasabah.. Ia semestinya sangat menguji kekuatan dan keimanan seseorang reverts.
Sekiranya mereka masih mempunyai inisiatif untuk meneruskan perjalanan sebagai seorang Muslim, kita dapat membantunya dari segi kelas dan saraan hidup.. Bagaimana pula dengan reverts yang murtad dalam senyap dan tidak dijejaki?
Andai kata ingin berkahwin campur/berkahwin dengan reverts, pastikan diri sendiri telahpun bersiap sedia dalam memberikan bimbingan agama dan sokongan yang tak terhenti kepadanya.. Kerana reverts pasti menerima tentangan hebat daripada keluarga non muslim dan masyarakat, pasangan hidup mampu memainkan peranan penting dalam membimbingnya.
Sekiranya kita dapat membantu seseorang menemui Islam dan terjaga keimanannya sehingga hujung hayat, insyaallah pahala akan datang secara berterusan dari waktu beliau mengucap kalimah syahadah, menjalankan amal ibadat dan segala perkara yang mendekati Allah SWT.
Maka hendaklah bersiap sedia 200% sebelum menempuh perkahwinan campur.. Jangan pujuk non muslim memeluk Islam "atas syarat" saja kemudian tinggalkannya kelak.. Walhal ia akan menjadi salah satu sebab kes murtad yang selalu jadi di Malaysia.
Take it or leave it.
Bila kami cuba bantu dan tanya khabar, baru diberitahu bekas suaminya jarang bersolat.. Maka jauh sekali bekas suami berikan bimbingan dan nasihat agama kepada pasangannya sebelum ni.
Apatah lagi ditinggalkan begitu sahaja selepas mempunyai anak tanpa alasan munasabah.. Ia semestinya sangat menguji kekuatan dan keimanan seseorang reverts.
Sekiranya mereka masih mempunyai inisiatif untuk meneruskan perjalanan sebagai seorang Muslim, kita dapat membantunya dari segi kelas dan saraan hidup.. Bagaimana pula dengan reverts yang murtad dalam senyap dan tidak dijejaki?
Andai kata ingin berkahwin campur/berkahwin dengan reverts, pastikan diri sendiri telahpun bersiap sedia dalam memberikan bimbingan agama dan sokongan yang tak terhenti kepadanya.. Kerana reverts pasti menerima tentangan hebat daripada keluarga non muslim dan masyarakat, pasangan hidup mampu memainkan peranan penting dalam membimbingnya.
Sekiranya kita dapat membantu seseorang menemui Islam dan terjaga keimanannya sehingga hujung hayat, insyaallah pahala akan datang secara berterusan dari waktu beliau mengucap kalimah syahadah, menjalankan amal ibadat dan segala perkara yang mendekati Allah SWT.
Maka hendaklah bersiap sedia 200% sebelum menempuh perkahwinan campur.. Jangan pujuk non muslim memeluk Islam "atas syarat" saja kemudian tinggalkannya kelak.. Walhal ia akan menjadi salah satu sebab kes murtad yang selalu jadi di Malaysia.
Take it or leave it.
Subscribe to:
Posts (Atom)

