Monday, April 22, 2019

拿督公 (Datuk Gong/Datuk Keramat)

https://www.hmetro.com.my/utama/2019/02/425465/siapa-letak-berhala-di-surau-metrotv

Biarpun berhala nampak berjanggut mcm Melayu, berpakaian baju Melayu dan memegang keris, ia tetap bukan Tuhan yang diertikan dalam Islam.

Berhala itu dinamakan sebagai 拿督公 (Datuk Gong/Datuk Keramat) dan dipercayai disembah oleh Non Muslim ratusan tahun dahulu.. Kerana zaman dulu non muslim ingin menyembah kepada "tuan tanah" bagi tujuan apa sekali pun selepas migrasi ke Malaysia atas hubungan perniagaan. Makanan yang "dihidang" juga tidak boleh diberikan daging khinzir kerana penganut agama kata Datuk Gong tak "makan".

Namun begitu, nampakkan ada individu sengaja memperlekeh isu agama dan cuba menimbulkan konflik sesama penganut agama dengan meletakkannya di surau. Punca utama adalah individu sendiri tak faham langsung tiada istilah berhala dalam Islam.. Ataupun membawa niat mencetus ketegangan di antara Muslim dan Penganut Agama Datuk Gong dengan cara yang paling childish.

Memang benda ni mencetuskan kontroversi yang besar di Malaysia, clearly it's a provocation in creating the tense in community. The culprit trying to create a paradox between Muslim and Datuk Gong followers..

Namun ia juga buat Non Muslim tertanya kenapa tiada berhala dalam Islam.. Biarpun berhala nampak mcm "Melayu" sekalipun.


Cuba soalnya adakah kita mampu menahan perasaan panas dan cuba menjelaskan kebenaran. Dakwah bukannya kerja mudah dari dulu hingga sekarang.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...